Kategorie
Nerd Management video

Ścieżka liderska z punktu widzenia rekrutera – wywiad z Oksaną Verbynets – Nerd Management #113

Większość treści w naszych odcinkach poświęcamy rozwojowi kariery naszych ludzi i rekrutacji do naszych zespołów.
Czasem jednak warto się zastanowić nad tym, jakie my mamy perspektywy, jako liderzy w IT.

Większość treści w naszych odcinkach poświęcamy rozwojowi kariery naszych ludzi i rekrutacji do naszych zespołów. Czasem jednak warto się zastanowić nad tym, jakie my mamy perspektywy, jako liderzy w IT.

W dzisiejszym odcinku porozmawiamy z Oksaną Verbynets, liderem zespołu Talent Acquisition w firmie Innovecs. Oksana ma bogate doświadczenie w rekrutacji na stanowiska menedżerskie w IT i podzieliła się z nami swoimi obserwacjami.

Dowiemy się od niej, jak wygląda rynek pracy dla menedżerów w IT (przy okazji porównamy Polskę i Ukrainę), czego pracodawcy poszukują w kandydatach, oraz czego tym kandydatom najczęściej brakuje.

Oksana podzieli się również poradami na temat tego, jak najlepiej przygotować się do procesu rekrutacyjnego. Nawet jeżeli nie rozważasz zmiany pracy — posłuchaj, aby dowiedzieć się, jak aktualnie wygląda rynek.

Gość Odcinka

Oksana Verbynets — jest team leaderem ds.rekrutacji w spółce IT Innovecs. Przeprowadziła się do Polski 6 lat temu, żeby skończyć studia magisterskie. Jak każdy świeżo upieczony absolwent, szukała interesującej firmy, w której mogłaby pracować i w końcu znalazła się w dziale rekrutacji.

Karierę w rekrutacji zaczęła w brytyjskiej firmie outsourcingowej AMS, gdzie zdobyła pierwsze istotne umiejętności w zakresie wyszukiwania najlepszych profesjonalistów, współpracy z menedżerami ds. rekrutacji oraz tworzenia sesji szkoleniowych dla nowych pracowników.

Po 2 i pół roku zaoferowano jej stanowisko w agencji rekrutacyjnej z branży nauk przyrodniczych, gdzie współpracowała z różnymi słynnymi firmami farmaceutycznymi i biotechnologicznymi.
Zarządzała wieloma interesariuszami i dzieliła się pomysłami na rozwój biznesu.

Teraz jej kariera zmierza w kierunku kierowania zespołem i z przyjemnością dzieli się wskazówkami, jak przebić się na wyższy poziom przywództwa.

Z tego odcinka dowiesz się:

  • Jakie są różnice w IT między Polską a Ukrainą?
  • Czy zarządzania można się nauczyć?
  • Co Cię czeka na stanowisku lidera?
  • Jak często liderzy wracają na stanowisko specjalisty?
  • Czego najczęściej brakuje kandydatom na stanowisko kierownicze?
  • Jak rekruterzy będą Cię oceniać?
  • Jak się przygotować do procesu rekrutacji?

i wiele więcej 🙂

Agenda

00:00 – Intro
00:59 – Wprowadzenie
02:04 – Wywiad z Oksaną Verbynets
02:34 – Jakie są różnice między rynkiem IT w Polsce i Ukrainie?
04:30 – Różnice w zarobkach między Polską a Ukrainą
05:49 – Czy zostanie managerem dla specjalisty to dobry pomysł?
09:08 – Jak często zdarzają się powroty ze stanowiska liderskiego na specjalistę?
11:35 – Jakie są minusy bycia liderem zespołu?
14:32 – Jak wygląda rynek rekrutacji managerów w IT?
17:27 – Na ile istotne są twarde umiejętności zarządzania?
18:13 – Co możesz zrobić, by lepiej przygotować się do procesu rekrutacyjnego na stanowisko lidera?
20:38 – Jak rekruterzy będą oceniać Twoje umiejętności?
21:33 – Co jest najważniejsze w przygotowaniu się do roli lidera?

Wersja do słuchania

.

Linki

  • Social Talent  – Platforma e-learningowa dedykowana rekrutacji i zarządzaniu talentami. Znajdziesz tam wiele przydatnych artykułów, webinarów, darmowych kursów, podpowiedzi i praktyk dla rekruterów i menedżerów.
  • Coursera – Jedna z dobrze znanych platform edukacyjnych, zawierająca wiele szkoleń mających na celu rozwój umiejętności przywódczych. Oksana poleca tam przede wszystkim: Budowanie Umiejętności Przywódczych oraz Specjalizacja w Prowadzeniu Ludzi i Zespołów

Inne odcinki odnoszące się do tematu:

Transkrypcja odcinka

[00:00:59.580] – Paweł
Cześć, Witajcie w Nerd Management, z tej strony Paweł Rekowski…

[00:01:02.850] – Krzysztof
…i Krzysztof Rakowski.

[00:01:04.410] – Paweł
W dzisiejszym odcinku mamy dla Was coś specjalnego, ponieważ bardzo dużo mówimy o tym, w jaki sposób zarządzać swoimi ludźmi, dbać o ich karierę, dbać o ich rozwój, o ich learning plan.

[00:01:15.720] – Paweł
A dzisiaj porozmawiamy sobie na temat tego, w jaki sposób Wy możecie zadbać o swoją karierę, kiedy w Waszej firmie nie jesteście w stanie tymi liderami zostać. Mamy dzisiaj specjalnego gościa i Krzychu zaprosił specjalnie dla Was rekruterkę, która opowie Wam w jaki sposób lepiej zarządzić swoją karierą, przygotować się do rekrutacji pod kątem lidera. Ale więcej o tym Krzychu. Jak to wygląda? Kogo dzisiaj masz?

[00:01:40.600] – Krzysztof
Dzisiaj moim gościem jest Oksana Verbynets, która jest team liderem zespołu rekrutacyjnego w firmie Innovecs, Oksana ma bardzo dużo doświadczenia właśnie w rekrutacji nie tylko osób w IT, ale przede wszystkim liderów, menedżerów różnego szczebla. W związku z tym podzieli się z nami tymi informacjami, które mogą być przydatne w waszej karierze.

[00:02:02.600] – Paweł
Także nie przedłużając zapraszamy do wywiadu.

[00:02:04.860] – Krzysztof
Cześć Oksana, miło mi Cię gościć w Nerd Management. Dziękuję za zaproszenie.

[00:02:09.950] – Oksana
Cześć Krzysztof, Bardzo miło mi tutaj być. Dziękuję za zaproszenie.

[00:02:13.770] – Krzysztof
Firma Innovecs, w której pracujesz, wywodzi się z Ukrainy, ma w Kijowie bardzo duże centrum technologiczne. Oczywiście jesteście obecni na wielu rynkach. W związku z tym chciałbym zapytać o jedną rzecz, która mnie interesuje, czyli jakie widzisz różnice między rynkiem IT w Polsce i rynkiem w Ukrainie.

[00:02:35.220] – Oksana
Ze swojej perspektywy, oczywiście, że jest różnica między rynkiem IT w Polsce i rynkiem IT w Ukrainie. Ale ta różnica z mojej strony nie jest bardzo duża. Ukraina i Polska to dwie wiodące destynacje europejskie, jeżeli chodzi o outsorcing IT. I Ukraina już od lat jest wiodącą destynacją dla outsourcingu IT i jestem pewna, że popyt na ukraińskich developerów nieprędko się zmniejszy.

[00:03:00.180] – Oksana
I z własnego doświadczenia widzę, że w Ukrainie jest mniejszy koszt w porównaniu do innych krajów europejskich. Też fachowa wiedza w zakresie programowania i też solidne zaplecze edukacyjne. W Innovecs nawet mamy swoje największe centrum technologii w Kijowie. Tam mamy 700+ programistów i jestem przekonana, że Polska nie ustępuje Ukrainie, jest kolejnym bardzo popularnym miejscem, gdzie można znaleźć talent IT.

[00:03:28.890] – Oksana
I jeżeli mówimy tutaj o Polsce, to branża IT w Polsce kwitnie. Na rynku dostępnych jest ponad 400 tys. specjalistów i uważa się, że Polska dysponuje najlepszymi deweloperami w Europie i charakteryzuje się najwyższym poziomem kompetencji w języku angielskim, oferujący świetnie wiedzę techniczną i wiedzę funkcjonalną. Dlatego w Innovecs widzimy Polskę jako kolejne, największej centrum technologii.

[00:03:59.910] – Krzysztof
My z Pawłem widzimy w Ukrainie też ta społeczność IT się bardzo prężnie rozwija. Jest bardzo dużo wydarzeń organizowanych na żywo czy na żywo i online, które są międzynarodowe, więc cały czas coś się dzieje i ten rynek nie odstaje dużo od rynku, który znamy chociażby tutaj z Polski, mimo oczywistych trudności.

[00:04:22.870] – Krzysztof
A jak wygląda kwestia wynagrodzeń? Jak się różnią osoby od siebie, czy jak są zbliżone poziomy wynagrodzeń w Polsce i w Ukrainie?

[00:04:30.840] – Oksana
Gdy porówna się wynagrodzenia w tych dwóch krajach, w Ukrainie i w Polsce widać, że zakres oczekiwań finansowych polskich specjalistów IT jest trochę większy niż wśród Ukraińców. Tak, na 20-30%.

[00:04:46.920] – Krzysztof
Ale to też pewnie będzie się zmieniać z czasem.

[00:04:48.990] – Oksana
Mam nadzieję, że tak.

[00:04:51.450] – Krzysztof
Zaprosiliśmy Cię dlatego, że jesteś rekruterem w branży IT i zajmujesz się rekrutacją, w dużej części, menedżerów, liderów IT. W związku z tym chcielibyśmy tutaj trochę skorzystać z Twojego doświadczenia. Wielu naszych słuchaczy to są osoby, które są świeżo upieczonym liderami czy menedżerami, albo takie osoby, które dopiero o tym myślą, które zastanawiają się nad wstąpieniem na tę ścieżkę. I my tutaj z Pawłem w Nerd Management mówimy o tym, z czym to się wiąże, jakie są trudności, jakie są wyzwania tej ścieżki menedżerskiej, ale nie mówimy tak często o tym, jak to wygląda od strony kariery.

[00:05:33.540] – Krzysztof
Ciekawi mnie zatem, jak Ty postrzegasz to jako rekruter, czy wejście ze ścieżki technicznej, specjalistycznej, porzucenie jednak tego rozwoju specjalistycznego w dużej mierze, na tę ścieżkę menedżerską, to jest dobry pomysł z punktu widzenia takiego właśnie osobistego rozwoju kariery? Czy nie za bardzo?

[00:05:49.680] – Oksana
Bardzo dobry pomysł wejść ze ścieżki technicznej na ścieżkę menedżerską. Ze względu na, po pierwsze, lepsze wynagrodzenia. Więcej mamy tutaj bonusów takich jak podróże służbowe, premie, benefity, ale sam rozwój kariery jest inny. Tutaj mamy więcej odpowiedzialności, to jest więcej możliwości. I właśnie ta sztuka zarządzania ludźmi jest wyjątkowa i każdy jest inny, zależnie od osoby. Tutaj można rozwinąć się jako psycholog, a na stanowisku menedżera jako lider, nauczyciel, żeby napędzać zespół i doprowadzić ich do sukcesu. To jak poradzisz sobie z projektem? Więc takie metody i stosowanie Twojego podejścia to jest zależne od Twojego własnego stylu i wyobraźni. Ale tutaj mówię, że na stanowisku managera radzisz sobie z projektem, zespołem według własnej wizji. I jeżeli ty chcesz zbudować taki efektywny zespół, to właśnie Ty możesz na tym stanowisku to zrobić.

[00:06:54.690] – Krzysztof
To jest ciekawe, co mówisz, ale też takim wyzwaniem jest to, że trzeba mieć jakąś wizję, jakim liderem chce się być. Trzeba mieć też taką chęć do tej pracy z ludźmi. Mówisz, że ma się w rękach władzę, ale to nie powinno wynikać tylko z chęci takiej władzy, ale też – odeślę tutaj, do odcinka 93, w którym rozmawialiśmy o bardzo sławnym inżynierze, który ma dużo władzy, czyli Elonie Musku, I tam właśnie rozmawialiśmy o tym, że on jest inżynierem, przynajmniej był we wczesnych czasach, ale za bardzo umiejętności menedżerskich nie ma. W związku z tym też trzeba to rozważyć, czy w ogóle mamy jakąś wizję, czy mamy jakiś pomysł na to, co chcielibyśmy zrobić, jakim menedżerem chcielibyśmy być.

[00:07:38.670] – Oksana
Tak, to musisz mieć taką konkretną wizję. I właśnie z wielką władzą wiąże się wielka odpowiedzialność. Tutaj musisz mieć soft skills i takie umiejętności do tego, żeby kierować zespołem. To nie dla wszystkich.

[00:07:53.550] – Oksana
I tutaj chciałabym też dodać, że mamy takie pewne typy osobowości, które nie będą chcieli być liderem, z takich konkretnych przyczyn. Po pierwsze, to nie jest dla ludzi z niską tolerancją stresu. Tutaj jest bardzo duża odpowiedzialność i więcej nacisku na człowieka. Jest też odpowiedzialność za cały zespół, za ich KPI, za dostarczanie w ramach projektu i wiele więcej. I będziesz zatrudniać, będziesz zwalniać ludzi i dlatego trzeba być gotowym na stres, trzeba być gotowym na konflikty. Jeśli brak ci pewności siebie w rozmowie z członkami zespołu, boisz się bronić swojego zespołu, to trzeba przemyśleć. Może zastanowić się nad zmianą projektu, zmianą stanowiska.

[00:08:41.130] – Krzysztof
No właśnie, to jest ciekawe, bo często sobie tak wyobrażamy, że ten awans na stanowisko menedżera to jest ścieżka w jedną stronę i jeżeli awansujemy, to już na zawsze jesteśmy na tej ścieżce menedżerskiej. A jednak prawdopodobnie jako rekruter widzisz takie sytuacje, że ktoś jest menedżerem, ale niekoniecznie się sprawdza, czy nie jest zadowolony na tym stanowisku i szuka znowu roli specjalisty. Zdarzają się takie sytuacje? Co możesz o tym powiedzieć?

[00:09:08.520] – Oksana
Tak, takie sytuacje są, widzę takie sytuacje i nie jestem w stanie podać dokładnych liczb, bo oczywiście to zależy od ludzi. Jeżeli ma się tutaj cel awansować na stanowisko team lidera, managera, to po co robić krok wstecz? Zarządzanie ludźmi to umiejętność, nie talent, coś z czym się rodzimy. To taka sama umiejętność jak empatia i dobra komunikacja i krytyczne myślenie. Jeśli więc czujesz, że to Cię napędza, masz motywację, uwielbiasz pomagać innym, uwielbiasz być taką siłą napędową dla swojego zespołu i kierować różnymi projektami, to nie poddawaj się, tylko się ucz. I ważną rzeczą, jest znalezienie dobrego mentora lub coacha. Może to być nawet przyjaciel, współpracownik.

[00:10:03.090] – Oksana
Jeżeli Ty czujesz, że to nie dla Ciebie, coś nie działa, to spokojnie można zmienić stanowisko na specjalistę. Nie każdy musi i chce być menedżerem. Więc w tej sytuacji nie widzę nic niezwykłego, gdzie ktoś wraca do roli specjalisty. To się zdarza.

[00:10:18.730] – Krzysztof
Tak, to jest bardzo ciekawe, co powiedziałaś, że praca z ludźmi, organizowanie im pracy, zarządzanie może też, chociaż to nie jest takie piękne słowo, to nie jest coś, z czym się rodzimy, jakiś talent, z którym się rodzimy, tylko to jest zestaw umiejętności, których trzeba się nauczyć.

[00:10:34.050] – Krzysztof
Bardziej taka rzecz, która jest w nas, powiedzmy wrodzona, jest to, na ile jesteśmy introwertykami, ekstrawertykami i na ile lubimy pracować z ludźmi. I daje nam to satysfakcję, a na ile nie. Chociaż też takie rzeczy można kształtować. Mieliśmy bardzo ciekawy wywiad z Adrianem Sasinem, 85. odcinek, w którym rozmawialiśmy o networkingu lidera i o tym, jak my introwertycy możemy robić networking i rozmawiać z ludźmi. I znam przypadki kolegów, koleżanek, naszych słuchaczy, którzy nam powiedzieli, że ten odcinek dał im dużo do myślenia i zmienił ich podejście do networkingu i trochę ich otworzył.

[00:11:11.120] – Krzysztof
Natomiast jeżeli jesteście zainteresowani pracą z mentorem i szukaniem mentora, to jest też, Oksana, bardzo wartościowa uwaga, to tutaj odsyłam Was do odcinka 71. I też trochę mówiliśmy w 68, gdzie poruszamy ten temat. W jaki sposób znaleźć mentora.

[00:11:29.810] – Krzysztof
Jakie jeszcze są takie ciemne strony, minusy tego stanowiska menedżerskiego?

[00:11:35.900] – Oksana
Ta praca nie jest elastyczna. Czasami nie wyjdziesz z pracy wcześniej, czasami nie znajdziesz się w niej później niż trzeba, bo musisz wykonać mnóstwo pracy dodatkowej. Ustalenie różnych harmonogramów, wnioski od pracowników, zastępowanie ich w razie potrzeby i to wszystko jest dodatkowa pracy.

[00:11:55.670] – Oksana
Jeżeli wystąpi sytuacja kryzysowa, musisz być online, musisz rozwiązywać problemy. Nie możesz po prostu zamknąć laptopa i powiedzieć do swoich pracowników: do zobaczenia, do poniedziałku! No właśnie tak nie działa tutaj. I trzeba pamiętać o tym, kiedy rozważasz możliwość awansowania.

[00:12:17.510] – Oksana
Z drugiej strony mamy takie osobowości, które nie będą chciały być liderem. Ze strony tolerancji stresu, bo tutaj więcej nacisku na Ciebie będzie, a jesteś tym kto odpowiada za cały zespół, ich KPI, dostarczanie w ramach projektu i wiele więcej. Będziesz zatrudniać i zwalniać ludzi. I dlatego trzeba być gotowym na stres, na konflikty.

[00:12:38.870] – Oksana
Trzeba być gotowym na sytuacje, gdzie musisz wyjść z inicjatywą, i z jednej strony, jeżeli nie lubisz spotkań – będziesz mieć dużo, dużo spotkań. Każdego dnia, przez cały dzień. Codzienne, tygodniowe, miesięczne, roczne raporty, odprawy, szkolenia, spotkania, 1:1 z członkami zespołu.

[00:12:58.940] – Oksana
I trzeba pamiętać, że tutaj musisz być przykładem dla swojego zespołu w zakresie zarządzania czasem, rozwiązywania problemów, dostarczania wyników i komunikacji.

[00:13:09.650] – Oksana
I ostatnie co jest bardzo ważne, to konkurencja. Tutaj jest większa konkurencja. Na rynku trudniej jest znaleźć pracę lub dostać awans, bo oczywiście na rynku jest mniej dostępnych pozycji kierowniczych w porównaniu ze specjalistami. Zazwyczaj tutaj będziesz konkurować z osobami o wysokich umiejętnościach, więc musisz mieć wymagane doświadczenie. Podsumowując, po prostu musisz kochać i lubić tę pracę.

[00:13:37.160] – Krzysztof
Tak, to jest bardzo istotne, to jest to, co widzimy z naszego doświadczenia – najlepsze rezultaty odnoszą te osoby, które po prostu lubią tę pracę.

[00:13:45.830] – Krzysztof
Poruszyłaś tutaj temat, który może trochę niepokoić osoby, które idą w kierunku ścieżki menedżerskiej. I jako rekruter chciałbym, żebyś nam więcej o tym powiedziała – czyli jak wygląda rynek pod kątem rekrutacji na stanowiska liderskie. Powiedziałaś, że konkurencja jest większa, że jest mniej takich ofert i to już wiemy. Ale jakbyś mogła jeszcze więcej powiedzieć na temat tego, czy tych rekrutacji jest mniej, czy więcej niż było w przeszłości? Jak wygląda kwestia wynagrodzeń? Czy rosną, czy maleją? W jakich relacjach te wynagrodzenia są do stanowisk deweloperskich? I wszystko, co możesz nam powiedzieć o tym, jak nasze szanse na rynku pracy wyglądają, jako menedżerów w IT.

[00:14:32.330] – Oksana
Dzisiejszy rynek pracy jest bardzo dynamiczny, bardzo zmienny, także jak rynek rekrutacji. W 2022 roku obserwujemy kontynuację wzrostu rangi i znaczenia top managerów, top liderów, którzy skutecznie zarządzali firmą w czasach niepewności. I też możemy obserwować z mojej strony wystarczające liczby ofert na stanowiska liderskie. Ale z innej strony konkurencja tutaj jest bardzo, bardzo duża i dlatego jest bardzo ciężko awansować na te stanowisko i w wielu firmach coraz trudniej osiągnąć stanowisko i awans pionowy jest nie zawsze możliwy.

[00:15:10.880] – Oksana
Możemy sobie wyobrazić trójkąt, w którym na szczycie są kierownicy najwyższego szczebla np. to może być dyrektor lub kierownik działu, i u podstawy trójkąta jest mniejsza konkurencja. I gdy przesuwamy się w górę, to konkurencja staje się coraz większa. To jest dość jasne i w mojej pracy właśnie widzę taką sytuację.

[00:15:33.200] – Oksana
Mamy wiele projektów, w których poszukujemy specjalistów na stanowisko kierownicze i nie zawsze kandydaci są gotowi na taką zmianę w obowiązkach. Wiele osób myśli, że bardzo dobre umiejętności techniczne i wiele lat pracy to jest gwarancja awansu na stanowisko managera. Z mojej perspektywy jako rekruter niektórzy kandydaci nie doceniają wartości umiejętności miękkich. Jako rekruterzy zawsze zwracamy na to uwagę.

[00:16:01.270] – Oksana
I tutaj mówimy o takich umiejętności jak umiejętność komunikacji, szybkość, uczenia się, elastyczność, proaktywność, zorientowanie na realizację wyznaczonych celów. I w wielu przypadkach zawsze ja widzę, że czegoś brakuje kandydatom. I ze swojej strony zawsze buduję rozmowę z kandydatem, by odpowiedzieć na pytania np. czy ma kandydat ciekawą osobowość? Czy jest gotów inspirować i dzielić się doświadczeniem? Czy jest prawdomówny i otwarty?

[00:16:34.660] – Oksana
Nie chcę tutaj narzekać, ale wiele kandydatów nie wie, jak najlepiej i najefektywniej zaprezentować siebie w procesie. A to bardzo ważna z mojej strony umiejętność w procesie rekrutacyjnym.

[00:16:47.680] – Oksana
Jeżeli mówimy ze strony finansowej – wynagrodzenia przedstawicieli managementu, top, liderów naszych managerów z każdym rokiem coraz bardziej ewoluują i do tego dochodzą również różnego rodzaju atrakcyjne benefity, w tym dodatek samochodowy, telefon komórkowy, także może być jakiś pakiet opcji na akcje.

[00:17:10.270] – Krzysztof
Ciekawi mnie czy oprócz tych umiejętności miękkich, o których wspomniałaś, czy są takie umiejętności, jakieś twarde, ale nie techniczne, na które zwracacie uwagę? Jakieś związane z finansami, z zarządzaniem przedsiębiorstwem, z prawem, tego typu kwestie.

[00:17:28.270] – Oksana
Z mojej strony to nie jest istotne. Tutaj mówię, że co widzę i co kandydatom brakuje w procesie to np. umiejętność komunikacji, prezentacja siebie. Z mojej perspektywy też aktywne słuchanie, empatia, rozwiązywanie konfliktów, negocjacje. W wielu wypadkach oni nie mogą pokazać jakiś konkretnych przykładów sytuacji, gdzie oni rozwiązywały jakieś konflikty. I z mojej strony to wiele wypadków, oni są nieprzygotowani do procesu.

[00:17:59.860] – Krzysztof
To jest to, co chciałbym zapytać w dalszej kolejności, czyli wiedząc to, o czym mówisz, co nasi widzowie, nasi słuchacze mogliby zrobić, żeby lepiej się przygotować do takich procesów rekrutacyjnych na stanowisko liderskie.

[00:18:13.750] – Oksana
Mogę dać kilka wskazówek z własnego doświadczenia. Jeżeli ktoś chce awansować na stanowisko managera, team leadera, to tutaj trzeba zadać sobie kilka kluczowych pytań i przemyśleć swoją ścieżkę kariery. Trzeba rozumieć, dlaczego chcesz zostać menedżerem? Co cię motywuje? Czy to wynagrodzenie, czy to jakieś korzyści, status lub zdolność wywierania wpływu i dostarczanie wartości zespołowi, projektowi.

[00:18:40.210] – Oksana
I też musisz przemyśleć, czego Ci brakuje. Czy czujesz się niekomfortowo występując publicznie, prowadząc spotkania, podejmując inicjatywy, delegując? Bądź szczery ze sobą. Trzeba określić jakieś kluczowe czynniki, umiejętności, nad którymi powinieneś popracować i rozwinąć. I po prostu trzeba zacząć robić to codziennie.

[00:19:03.010] – Oksana
Też chciałabym tutaj wspomnieć, że trzeba pracować nad swoim networkingiem. Może być to LinkedIn, może być social media, jakieś spotkanie offline, bez tego nie możemy zbudować kariery i jakieś przydatne kontakty zawsze bardzo pomocne w naszej pracy.

[00:19:20.770] – Krzysztof
No to Oksana, słuchaj, załóżmy, że jutro mam spotkanie rekrutacyjne na stanowisko menedżerskie, z Tobą. I w takim razie w jaki sposób powinienem się najlepiej przygotować? Co mogę zrobić, żeby do tego jutrzejszego spotkania się jak najlepiej przygotować, żeby jak najlepiej wypaść?

[00:19:36.160] – Oksana
Dobra, jeżeli my mamy jeden dzień na przygotowania na stanowisko liderskie, to z mojej perspektywy, przygotowując do rozmowy kwalifikacyjnej na stanowisko liderskie, trzeba wiedzieć o tym, co cię interesuje na stanowisku, podać jakieś przykłady sytuacji, podejmowania decyzji, delegowania zadań, motywowania innych, umiejętności rozwiązywania problemów, działania w sytuacjach kryzysowych.

[00:20:00.070] – Oksana
Też chciałam dodać, że kiedy aplikujesz do jakiejś konkretnej firmy, trzeba przeczytać co oni robią i przeczytać jakieś umiejętności konkretnie na to stanowisko. I tutaj można podać już przykłady swoich umiejętności, przykłady podejmowania decyzji i właśnie pokazać, że masz doświadczenie lub wymagania kwalifikacyjne dla tego stanowiska, że będziesz właściwą osobą na właściwym miejscu.

[00:20:27.940] – Krzysztof
Czy zdarza Ci się, że na stanowiska menedżerskie robisz jakieś testy, np. jakieś testy osobowości, testy predyspozycji czy tego typu zagadki, powiedzmy, quizy?

[00:20:38.590] – Oksana
Konkretnie nic takiego nie mamy, ale mamy score cards. Trzeba ocenić, jakie umiejętności: komunikacja, podejmowanie decyzji, czy ta osoba może być liderem w przyszłości? Coś takiego mamy. I w trakcie rozmowy z kandydatem go oceniamy, jakieś punkty, a potem już po rozmowie oceniamy od 1 do 5. Coś takiego. Ale konkretnych testów nie mamy.

[00:21:09.660] – Krzysztof
To powiedz mi proszę, Oksana, co jest najważniejsze dla osób, które są tak jak nasi słuchacze, takimi świeżo upieczonymi albo przyszłymi liderami w IT, to jest dla nas najważniejsze, żebyśmy dobrze zarządzili naszą karierę w IT, żebyśmy dobrze wypadali przed rekruterami takim jak ty i żebyśmy byli zawsze dobrze przygotowani do tego typu rozmów.

[00:21:33.450] – Oksana
Z mojej perspektywy chciałabym zacząć od roli lidera, bo właśnie ta rola lidera w firmie jest nie do przecenienia i z mojej perspektywy jako rekruter, chcę znaleźć osobę, która ma jasno określone cele i otwarcie mówi o tym, co udało się, co nie udało, jest szanowana przez kolegów. To jest niełatwym zadaniem znaleźć taką osobę.

[00:21:55.980] – Oksana
I jeżeli Ty czujesz, że jesteś gotowy, aby awansować na stanowisko kierownika, trzeba zwrócić uwagę na swoje umiejętności. Z mojej strony też bardzo pomocne będzie porozmawiać ze swoim managerem. Miałam taką sytuację i kiedy Twój manager wie o Twoich intencjach, krokach w kierunku realizacji planów zawodowych, tutaj awansowanie na pozycje kierownicze, to będzie bardzo pomocne w procesie przygotowania.

[00:22:26.610] – Oksana
Też trzeba rozszerzać swoją funkcjonalność. Oprócz głównej pracy staraj się podejmować bardziej odpowiedzialne zadania, które są bliższe stanowisku lidera. Nie bój się odpowiedzialności w miejscu pracy i kiedy będziesz awansować na stanowisko lidera, możesz zademonstrować swoim członkom zespołu, że jesteś gotowy, by być na tym nowym stanowisku.

[00:22:49.820] – Krzysztof
Tak, tutaj odeśle was do odcinka 23 o learning plan, wy będziecie po tej drugiej stronie learning planu, czyli właśnie takiego planu rozwoju i porozumienie z szefem, żeby wiedział, gdzie jesteśmy na tej ścieżce kariery, jest bardzo ważne. Nie wiem, czy nie jest jedną z najważniejszych rzeczy, bo jednak powinniśmy się rozwijać w godzinach pracy i to jest ten moment na rozwijanie naszej ścieżki zawodowej.

[00:23:16.870] – Krzysztof
Oksana, bardzo ci dziękuję, powiedziałaś dużo ciekawych rzeczy. Powiedz mi, proszę, gdzie można znaleźć, jeżeli ktoś by chciał z tobą porozmawiać na ten temat? Czy są jakieś linki, publikacje, rzeczy, którymi chciałabyś się podzielić z naszymi słuchaczami?

[00:23:30.000] – Oksana
Możecie mnie znaleźć na LinkedIn lub na Facebook, zostawię swoje dane dla naszych widzów. I chciałabym też podzielić się takimi linkami z ekstra informacjami, jak możecie przygotować się do awansowania na stanowisko liderskie.

[00:23:44.940] – Krzysztof
Wrzucimy to na stronę naszego odcinka, oczywiście link tutaj na dole zaraz Wam wyświetlimy i też będzie w opisie.

[00:23:51.330] – Krzysztof
Oksana, bardzo dziękuję za to, że nas odwiedziłaś, powiedziałaś nam dużo ciekawych rzeczy. Dziękujemy, że dołączyłaś do nas dzisiaj w Nerd Management.

[00:24:00.110] – Oksana
Bardzo dziękuję za zaproszenie.

[00:24:02.460] – Paweł
To był naprawdę dobry wywiad, myślę, że to był chyba jeden z mocniejszych odcinków. Zdecydowanie zapraszam wszystkich Was do przemyślenia tego, co padło w tym odcinku, zastanowienia się nad Waszą własną osobistą karierą. Myślę, że to jest coś, czego brakowało w Nerd Management, więc koniecznie dajcie znać w komentarzach jak Wam się ten odcinek podobał, co z niego wyciągacie.

[00:24:24.600] – Krzysztof
A żeby być na bieżąco z tym, co dla Was tworzymy, zapraszamy Was do zapisania się na nasz newsletter pod adresem https://nerd.management/newsletter. Będziecie dostawać informacje o tym, co dla Was przygotowaliśmy jeszcze w tym roku szkolnym, bo przed wakacjami mamy jeszcze kilka ciekawych odcinków. W związku z tym stay tuned i do usłyszenia!

[00:24:46.470] – Paweł
Trzymajcie się!

Transcript in English

[00:00:59.580] – Paweł
Hi, Welcome to Nerd Management, this is Pawel Rekowski…

[00:01:02.850] – Krzysztof
…and Krzysztof Rakowski.

[00:01:04.410] – Paweł
In today’s episode we have something special for you, because we talk a lot about how to manage your people, take care of their careers, take care of their development, their learning plan.

[00:01:15.720] – Paweł
And today we will talk about how you can take care of your career when in your company you are not able to become a leader. We have a special guest today, and Krzysztof has invited a recruiter especially for you, who will tell you how to better manage your career, prepare for recruitment in terms of a leader. But more about that Krzysztof. Who do you have today?

[00:01:40.600] – Krzysztof
Today my guest is Oksana Verbynets, who is a team leader of the recruitment team at Innovecs, Oksana has a great deal of experience precisely in recruiting not only specialists in IT, but especially leaders, managers of various levels. Therefore, she will share with us this information that may be useful in your career.

[00:02:02.600] – Paweł
Also, without further ado, we invite you to the interview.

[00:02:04.860] – Krzysztof
Hi Oksana, it’s a pleasure to welcome you to Nerd Management. Thank you for accepting the invitation.

[00:02:09.950] – Oksana
Hi Krzysztof, It is a great pleasure to be here. Thank you for the invitation.

[00:02:13.770] – Krzysztof
The company Innovecs, where you work, originated in Ukraine and has a very large technology center in Kyiv. Of course, you are present in many markets. That being said, one thing I would like to ask you about that interests me is what differences you see between the IT market in Poland and the market in Ukraine.

[00:02:35.220] – Oksana
From my perspective, of course there is a difference between the IT market in Poland and the IT market in Ukraine. But this difference from my side is not very big. Ukraine and Poland are the two leading European destinations when it comes to IT outsourcing. And Ukraine has already been a leading destination for IT outsourcing for years, and I’m sure that the demand for Ukrainian developers will not decrease soon.

[00:03:00.180] – Oksana
And from my own experience, I see that there is less cost in Ukraine compared to other European countries. Also programming expertise and also solid educational facilities. At Innovecs, we even have our largest technology center in Kyiv. There we have 700+ programmers and I am convinced that Poland is not inferior to Ukraine, it is another very popular place to find IT talent.

[00:03:28.890] – Oksana
And if we are talking about Poland here, the IT industry in Poland is booming. There are more than 400,000 specialists available on the market, and Poland is considered to have the best developers in Europe and has the highest level of competence in English, offering great technical knowledge and functional expertise. That’s why at Innovecs we see Poland as the next biggest technology center.

[00:03:59.910] – Krzysztof
We, with Paweł, also see that IT community in Ukraine is developing very rapidly. There are a lot of live or online events that are international, so there’s something going on all the time, and this market doesn’t deviate much from the market we know even here in Poland, despite the obvious difficulties.

[00:04:22.870] – Krzysztof
And what is the question of salaries? How do individuals differ from each other, or how are salary levels similar in Poland and Ukraine?

[00:04:30.840] – Oksana
When you compare the salaries in the two countries, Ukraine and Poland, you can see that the range of financial expectations of Polish IT professionals is a bit higher than among Ukrainians. Yes, at 20-30%.

[00:04:46.920] – Krzysztof
But this too will probably change over time.

[00:04:48.990] – Oksana
I hope so.

[00:04:51.450] – Krzysztof
The reason we invited you is that you are a recruiter in the IT industry and you recruit, in large part, managers, IT leaders. As such, we would like to benefit a little from your experience here. Many of our listeners are people who are newly minted leaders or managers, or people who are just thinking about it, who are thinking about joining this path. And we here with Paweł at Nerd Management talk about what it entails, what the difficulties are, what the challenges of this managerial path are, but we don’t so often talk about what it looks like from the career side.

[00:05:33.540] – Krzysztof
So I’m curious how you see it as a recruiter, is going from a technical, specialized path, however, abandoning that specialized development to a large extent, to this managerial path, a good idea from the point of view of just such a personal career development? Or not too much?

[00:05:49.680] – Oksana
A very good idea to enter from the technical path to the managerial path. Because of, first of all, better salaries. Here we have more perks such as business trips, bonuses, benefits, but the career development itself is different. Here we have more responsibility, it is more opportunities. And it is this art of managing people that is unique and everyone is different, depending on the person. Here you can develop as a psychologist, and in a management position as a leader, a teacher, to drive the team and lead them to success. Then how do you manage a project? So such methods and the use of your approach, it’s up to your own style and imagination. But here I am saying that in the position of a manager you handle the project, the team according to your own vision. And if you are the one who wants to build such an effective team, then you are the one who can do it in this position.

[00:06:54.690] – Krzysztof
It’s interesting what you’re saying, but it’s also such a challenge to have some vision of what kind of leader you want to be. You also have to have that desire to do this work with people. You say that you have power in your hands, but this should not only come from the desire for such power, but also – I’ll refer you here to episode 93, where we talked about a very famous engineer who has a lot of power, that is Elon Musk, and there we just talked about the fact that he is an engineer, at least he was in his early days, but he doesn’t have too much managerial skills. That being said, this is also something to consider, whether we have any vision at all, whether we have any idea of what we would like to do, what kind of manager we would like to be.

[00:07:38.670] – Oksana
Yes, then you must have such a specific vision. And precisely with great power comes great responsibility. Here you must have soft skills and such skills to lead a team. It’s not for everyone.

[00:07:53.550] – Oksana
And here I would also like to add that we have certain personality types that will not want to be a leader, for such specific reasons. First, it is not for people with low stress tolerance. Here there is a great deal of responsibility and more pressure on the person. There’s also responsibility for the whole team, for their KPIs, for delivery within the project, and much more. And you’re going to be hiring, you’re going to be firing people and therefore you have to be ready for stress, you have to be ready for conflicts. If you lack confidence in talking to your team members, you are afraid to defend your team, then you need to rethink. Maybe think about changing the project, changing the position.

[00:08:41.130] – Krzysztof
Well, that’s what’s interesting, because we often imagine that this promotion to manager is a one-way path, and if we get promoted, we are on that managerial path forever. And yet, you probably as a recruiter see situations like this, where someone is a manager, but doesn’t necessarily work out, or isn’t satisfied in that position, and is looking for a specialist role again. Do these situations happen? What can you say about this?

[00:09:08.520] – Oksana
Yes, there are such situations, I see such situations and I can’t give exact numbers, because of course it depends on the people. If one has a goal here to advance to the position of team leader, manager, why take a step back? Managing people is a skill, not a talent, something we are born with. It’s the same skill as empathy and good communication and critical thinking. So if you feel it drives you, you’re motivated, you love helping others, you love being such a driving force for your team and managing different projects, then don’t give up, just learn. And the important thing, is to find a good mentor or coach. It can even be a friend or a co-worker.

[00:10:03.090] – Oksana
If you feel that it is not for you, something is not working, it is safe to change the position to a specialist. Not everyone needs or wants to be a manager. So in this situation, I don’t see anything unusual where someone returns to a specialist role. It does happen.

[00:10:18.730] – Krzysztof
Yes, it’s very interesting what you said, that working with people, organizing their work, managing maybe also, although it’s not such a beautiful word, it’s not something we are born with, some talent we are born with, but it’s a set of skills you have to learn.

[00:10:34.050] – Krzysztof
More such a thing that is innate in us, let’s say, is how much we are introverts, extroverts and how much we enjoy working with people. And how much it gives us satisfaction, and how much it doesn’t. Although also such things can be shaped. We had a very interesting interview with Adrian Sasin, the 85th episode, where we talked about leader networking and how we introverts can do networking and talk to people. And I know cases of colleagues, colleagues, our listeners, who told us that this episode gave them a lot to think about and changed their approach to networking and opened them up a bit.

[00:11:11.120] – Krzysztof
On the other hand, if you are interested in working with a mentor and looking for a mentor, there is also, Oksana, a very valuable point, here I refer you to episode 71. And also we talked a little bit in 68, where we cover this topic – how to find a mentor.

[00:11:29.810] – Krzysztof
What are some other such dark sides, downsides of this managerial position?

[00:11:35.900] – Oksana
This job is not flexible. Sometimes you won’t leave work early, sometimes you won’t be at work later than necessary because you have to do a lot of extra work. Setting different schedules, requests from employees, replacing them when needed, and all this is extra work.

[00:11:55.670] – Oksana
If a crisis situation arises, you have to be online, you have to solve problems. You can’t just close your laptop and say to your employees: see you Monday! Well, that’s exactly how it doesn’t work here. And you have to keep this in mind when you consider the possibility of promotion.

[00:12:17.510] – Oksana
On the other hand, we have the kind of personalities who will not want to be a leader. On the stress tolerance side, because here there will be more pressure on you, and you are the one who is responsible for the whole team, their KPIs, delivery within the project and much more. You will be hiring and firing people. And that’s why you have to be ready for stress, for conflicts.

[00:12:38.870] – Oksana
You have to be ready for situations where you have to take the initiative, and on the one hand, if you don’t like meetings – you will have many, many meetings. Every day, all day long. Daily, weekly, monthly, annual reports, briefings, training, meetings, 1:1 with team members.

[00:12:58.940] – Oksana
And it’s important to remember that here you need to be an example to your team in terms of time management, problem solving, delivering results and communication.

[00:13:09.650] – Oksana
And the last thing that is very important is competition. Here there is more competition. In the market, it’s harder to find a job or get a promotion, because of course there are fewer managerial positions available in the market compared to specialists. Usually here you will be competing with highly skilled people, so you must have the required experience. The bottom line is that you just have to love and enjoy the job.

[00:13:37.160] – Krzysztof
Yes, this is very important, this is what we see from our experience – the best results come from those people who simply enjoy the work.

[00:13:45.830] – Krzysztof
You’ve touched on a topic here that may be a bit of a concern for people who are moving toward the managerial path. And as a recruiter, I’d like you to tell us more about that – that is, what the market looks like in terms of recruiting for leadership positions. You said that there is more competition, that there are fewer such offers, and we already know that. But as if you could tell us more about whether there are fewer or more of these recruitments than there were in the past? What is the salary issue like? Are they increasing or decreasing? What is the relationship of these salaries to developer positions? And anything you can tell us about what our job market opportunities look like as managers in IT.

[00:14:32.330] – Oksana
Today’s job market is very dynamic, very volatile, also like the recruitment market. In 2022, we see a continuation of the rise in the rank and importance of top managers, top leaders who have effectively managed the company in times of uncertainty. And also we can observe, for my part, sufficient numbers of offers for leadership positions. But on the other hand, the competition here is very, very high, and therefore it is very difficult to advance into these positions and in many companies it is increasingly difficult to achieve a position and vertical advancement is not always possible.

[00:15:10.880] – Oksana
We can imagine a triangle with top-level managers at the top, e.g. it could be a director or a department head, and at the base of the triangle there is less competition. And as we move upwards, the competition gets bigger and bigger. This is quite clear, and in my work I see just such a situation.

[00:15:33.200] – Oksana
We have a lot of projects where we are looking for specialists for a managerial position, and candidates are not always ready for such a change in responsibilities. Many people think that very good technical skills and many years of work are a guarantee for promotion to a managerial position. From my perspective as a recruiter, some candidates underestimate the value of soft skills. As recruiters, we always pay attention to this.

[00:16:01.270] – Oksana
And here we are talking about skills such as communication skills, speed, learning, flexibility, proactivity, goal orientation. And in many cases I always see that something is missing in candidates. And for my part, I always build a conversation with the candidate to answer questions such as, does the candidate have an interesting personality? Is he ready to inspire and share his experience? Is he or she truthful and open?

[00:16:34.660] – Oksana
I don’t want to complain here, but many candidates don’t know how to best and most effectively present themselves in the process. And this is a very important skill on my part in the recruitment process.

[00:16:47.680] – Oksana
If we are talking from the financial side – the salaries of management representatives, top, leaders of our managers are evolving more and more every year, and on top of that there are also various kinds of attractive benefits, including car allowance, cell phone, also there may be some kind of stock option package.

[00:17:10.270] – Krzysztof
I’m curious if in addition to those soft skills you mentioned, are there any such skills, any hard skills, but not technical, that you pay attention to? Any related to finance, to business management, to law, that sort of thing.

[00:17:28.270] – Oksana
For my part, this is not relevant. Here I say that what I see and what candidates lack in the process is, for example, communication skills, presentation of self. From my perspective also active listening, empathy, conflict resolution, negotiation. In many cases they can’t show some concrete examples of situations where they solved some conflicts. And from my side is a lot of accidents, they are unprepared for the process.

[00:17:59.860] – Krzysztof
This is what I would like to ask next, that is, knowing what you are talking about, what could our viewers, our listeners, do to better prepare themselves for such leadership recruitment processes.

[00:18:13.750] – Oksana
I can give some tips from my own experience. If someone wants to advance to the position of manager, team leader, then here you need to ask yourself some key questions and think about your career path. You need to understand why you want to become a manager? What motivates you? Is it the salary, is it some benefit, status or the ability to influence and provide value to the team, the project.

[00:18:40.210] – Oksana
And also you need to think about what you are missing. Do you feel uncomfortable speaking in public, leading meetings, taking initiatives, delegating? Be honest with yourself. You need to identify some key factors, skills that you should work on and develop. And you simply have to start doing it every day.

[00:19:03.010] – Oksana
I would also like to mention here that you need to work on your networking. It can be LinkedIn, it can be social media, some offline meeting, without it we can’t build a career and some useful contacts always very helpful in our work.

[00:19:20.770] – Krzysztof
Well, Oksana, listen, suppose I have a recruitment meeting tomorrow for a managerial position, with you. And in that case, how should I best prepare myself? What can I do to best prepare for this meeting tomorrow, to perform at my best?

[00:19:36.160] – Oksana
Okay, if we have one day to prepare for a leadership position, then from my perspective, when preparing for an interview for a leadership position, you need to know about what you are interested in in the position, give some examples of situations, decision-making, delegating tasks, motivating others, problem-solving skills, acting in crisis situations.

[00:20:00.070] – Oksana
I also wanted to add that when you apply to a particular company, you need to read what they do and read some skills specifically for that position. And here you can already give examples of your skills, examples of decision-making and just show that you have the experience or the qualification requirements for that position, that you will be the right person in the right place.

[00:20:27.940] – Krzysztof
Do you happen to do any tests for managerial positions, such as some personality tests, aptitude tests or that kind of puzzle, say, quizzes?

[00:20:38.590] – Oksana
Specifically, we don’t have anything like that, but we have score cards. We need to assess what skills: communication, decision-making, can this person be a leader in the future? We have something like that. And during the interview with the candidate we rate him, some points, and then after the interview we rate from 1 to 5. Something like that. But specific tests we don’t have.

[00:21:09.660] – Krzysztof
Then tell me please, Oksana, what is the most important thing for people who are like our listeners, such freshmen or future leaders in IT, is for us to manage our IT career well, to perform well in front of recruiters like you, and to always be well prepared for these types of interviews.

[00:21:33.450] – Oksana
From my perspective, I would like to start with the role of a leader, because it is this role of a leader in a company that cannot be overestimated, and from my perspective as a recruiter, I want to find a person who has clear goals and is open about what has succeeded, what has failed, and is respected by colleagues. It is no easy task to find such a person.

[00:21:55.980] – Oksana
And if you feel that you are ready to be promoted to the position of manager, you need to pay attention to your skills. For my part, it will also be very helpful to talk to your manager. I had such a situation, and when your manager knows about your intentions, steps towards your career plans, here promotion to managerial positions, it will be very helpful in the preparation process.

[00:22:26.610] – Oksana
You also need to expand your functionality. In addition to your main job, try to take on more responsible tasks that are closer to a leadership position. Don’t be afraid of responsibility in the workplace, and when you are promoted to a leadership position, you can demonstrate to your team members that you are ready to be in this new position.

[00:22:49.820] – Krzysztof
Yes, here I will refer you to episode 23 about learning plan, you will be on the other side of this learning plan, that is precisely such a development plan and agreement with the boss, so that he knows where we are on this career path, is very important. I don’t know if it’s not one of the most important things, because, however, we should develop ourselves during working hours and this is the moment to develop our career path.

[00:23:16.870] – Krzysztof
Oksana, thank you very much, you said a lot of interesting things. Tell me, please, where can one find if someone would like to talk to you about this topic? Are there any links, publications, things you would like to share with our listeners?

[00:23:30.000] – Oksana
You can find me on LinkedIn or on Facebook, I will leave my information for our viewers. And I’d also like to share such links with extra information on how you can prepare for a leadership promotion.

[00:23:44.940] – Krzysztof
We’ll post it on our episode page, and of course we’ll show you the link here at the bottom right away, and it’ll be in the description too.

[00:23:51.330] – Krzysztof
Oksana, thank you very much for visiting us, you told us a lot of interesting things. Thank you for joining us today at Nerd Management.

[00:24:00.110] – Oksana
Thank you very much for the invitation.

[00:24:02.460] – Paweł
This was a really good interview, I think it was probably one of the stronger episodes. I definitely invite all of you to think about what was said in this episode, think about your own personal career. I think this is something that has been missing from Nerd Management, so be sure to let me know in the comments how you liked this episode, what you take from it.

[00:24:24.600] – Krzysztof
And to keep up to date with what we are creating for you, we invite you to sign up for our newsletter at https://nerd.management/newsletter. You will get information about what we have prepared for you later this school year, because we still have some interesting episodes before the vacations. In this regard, stay tuned and we’ll hear from you!

[00:24:46.470] – Paweł
Take care!