Kategorie
Nerd Management video

Jak zostać liderem? – Nerd Management #5

Paweł Rekowski i Krzysztof Rakowski zastanawiają się, skąd się biorą liderzy oraz dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem jak możesz pokazać się jako osoba godna zaufania i przygotować się do roli lidera.

Z tego odcinka dowiesz się:

  • Skąd się biorą liderzy?
  • Jaki umiejętności najczęściej brakuje początkującym liderom?
  • Jak wykazywać się inicjatywą?
  • Jak przekraczać ograniczenia i co to w ogóle oznacza?
  • Skąd wiadomo, że ktoś jest gotowy do roli lidera?

Cały czas się uczymy i rozwijamy, bawiąc się treścią i formą w Nerd Management. Jednym z trików jakie stosujemy, jest specjalna checklista, która pomaga nagrywać nam coraz lepsze odcinki. Tym razem dodaliśmy do niej sprawdzanie wszystkich kadrów przed nagraniem, bo na tym wideo udało nam się uciąć Krzyśkowi głowę 🙂

Nie boimy się popełniać błędów i zależy nam bardziej na dostarczeniu Ci wartościowej treści, niż idealnym kadrze 🙂 Jeśli będzie Cię to bolało, to zawsze zamiast oglądać, możesz nas posłuchać 😀

Zapisz się do naszego newslettera, żeby otrzymać obiecane bonusy (nie tylko te z bieżącego wideo, ale jeszcze więcej!):

.

Wersja do słuchania

Linki do materiałów polecanych w filmie:

Polecane książki:

  • Ken Blanchard – Jednominutowy manager
  • Jack Welsh – Winning
  • Simon Sinek – Start with why
  • Simon Sinek – Leaders eat last
  • Sun Tzu – Sztuka wojny
  • Stephen R. Covey – Przywództwo skoncentrowane na zasadach
  • Tim Ferris – Narzędzia tytanów

Polecane podcasty:

Agenda:

00:00 Wprowadzenie
01:26 Jak zostać liderem?
02:41 Skąd się biorą liderzy?
06:38 Szukanie umiejętności liderskich poza obecną organizacją
09:08 Czego najczęściej brakuje początkującym liderom?
16:59 Jak przekraczać oczekiwania swojego szefa i organizacji?
24:09 W jaki sposób wykazywać inicjatywę?
29:03 Jak poznać, że ludzie są gotowi do roli lidera?
31:41 Podsumowanie

Nerd Management to inicjatywa, która ma na celu pomóc wszystkim świeżo upieczonym liderom. W szczególności tym, którzy na drodze awansu z dobrych specjalistów, zmieniają ścieżkę kariery na zupełnie nieznaną.

Jeżeli widzisz wartość w tym wideo, to udostępnij je proszę swoim znajomym, którzy zastanawiają się nad zostaniem liderem w swojej organizacji lub właśnie się nim stali.

Dzięki wielkie i Miłego dnia!
Paweł Rekowski i Krzysztof Rakowski

Transkrypt wideo

[00:00:21.980] – Paweł
Cześć, z tej strony Paweł Rekowski i Krzysztof Rakowski. Witamy serdecznie w Nerd Management. To już jest piąty odcinek! Dziękujemy Wam wszystkim za zapisywanie się na nasz newsletter, gdzie wysyłamy Wam informacje o nowych odcinkach jak również bonusy ale i wszystkie wszelkiego typu dodatki. Pamiętajcie, że macie tam również ankietę, w której możecie zadawać pytania na które z przyjemnością odpowiemy.

[00:00:45.830] – Krzysztof
Dziękujemy za wszystkie komentarze oraz za wszystkie sugestie kolejnych tematów które nam przesyłacie.

[00:00:51.260] – Paweł
I przede wszystkim wielkie dzięki za słuchalność ponieważ jesteśmy już w iTunes i w innych platformach podcastowych – więc jeżeli nie macie czasu na to, żeby zaangażować swój wzrok i obejrzeć nasze wideo możecie go równie dobrze posłuchać w swojej ulubionej aplikacji do słuchania podcastów. Regularnie, tak jak dzisiaj we wtorek o ósmej rano, więc co dwa tygodnie będziemy się pojawiać i na wideo, i na audio. A teraz przechodzimy do tematu dzisiejszego odcinka czyli: „Jak zostać liderem”.

[00:01:28.970] – Krzysztof
Jak zostać liderem. Do tej pory w naszych odcinkach rozmawialiśmy o tym, z czym wiąże się zostanie liderem czy też, o jakich rzeczach należy pamiętać, jeżeli rozważa się tę ścieżkę. Natomiast jedno z pytań które się pojawiło w naszej ankiecie to było: załóżmy że już jestem zdecydowany na te wszystkie ciemne i jasne strony zarządzania, no ale jak to zrobić? W jaki sposób sformułować tę swoją ścieżkę żeby tym liderem zostać. O tym wam dzisiaj opowiemy. Mamy doświadczenie związane z tym całkiem niezłe. Ja rekrutuję liderów, promuję liderów wewnątrz naszej organizacji. Paweł też przeszedł wszystkie ścieżki od dewelopera do lidera i sam dostrzega takie cechy u innych. Więc w tym odcinku porozmawiamy właśnie o tym w jaki sposób się wypromować czy też dać się poznać jako potencjalny lider i ewentualnie jakich cech czy jakich umiejętności nabrać żeby to stało się możliwe.

[00:02:39.770] – Paweł
No dobra. No to ktoś chce zostać zostać tym liderem. Więc skąd w ogóle ci liderzy się biorą? Wyobraź sobie, czy zatrudniłbyś kogoś na stanowisko lidera, z zewnątrz, kto w ogóle nie miał z tym doświadczenia?

[00:02:52.340] – Krzysztof
No oczywiście nie. Nikt rozsądny by czegoś takiego nie zrobił. Jeżeli szukamy kogoś na stanowisko lidera, zarówno wewnątrz organizacji jak i kiedy rekrutujemy na to stanowisko z zewnątrz, to oczekujemy że to będzie jakaś osoba, która już ma doświadczenie, jest w stanie wykazać się jakimś doświadczeniem liderskim.

[00:03:12.110] – Paweł
Ale jak można oczekiwać, że ktoś będzie miał doświadczenie na pozycji lidera, kiedy nie ma szans tego doświadczenia zdobyć. To taki paradoks trochę. Co z tym zrobić?

[00:03:22.640] – Krzysztof
Tak, to się wydaje być paradoksem. I właśnie tutaj przedstawiamy receptę jak można to zrobić. Jeżeli chcesz zostać liderem to musisz zachowywać się jak lider i musisz stać się liderem zanim formalnie nabędziesz takie stanowisko. Na swojej obecnej pozycji – i w pewnym momencie nabierzesz takich umiejętności, nabierzesz takiej roli, która spowoduje że zostaniesz dostrzeżony (też powiemy o tym w jaki sposób to wspomóc) I będziesz miał możliwość być awansowany w swojej obecnej organizacji, albo zbudować sobie możliwości poza twoją organizacją.

Pierwsza rzecz, która jest dosyć istotna wśród osób, które mają takie ambicje liderskie – mówię to z perspektywy osoby która zajmuje się rekrutowaniem czy awansowaniem osób na to stanowisko – jest to, że musisz dać się poznać jako osoba która ma takie ambicje liderskie. Wśród osób, które pracują w IT oczywiście mamy wielu specjalistów, którzy mówią że ścieżka liderska ich w ogóle nie interesuje. I to też jest porządku, bo wtedy oni się rozwijają specjalistycznie jako architekci jako osoby które mają odpowiedzialność techniczną.

Natomiast jeżeli masz ambicje liderskie, ambicje menedżerskie, to bardzo dobrze żeby twoja organizacja o tym wiedziała. Żeby wiedział twój szef, może szef twojego szefa. Wystarczy o tym porozmawiać. Czemu? Bo wtedy twój przełożony, czy w ogóle organizacja, chociażby dział HR, dział rozwoju może Ciebie w tym wspierać, może oferować Ci konkretne szkolenia, może dawać jakieś zadania które będą w tym wspomagać. Oczywiście nie zawsze tak jest że te osoby, które myślą o takiej ścieżce liderskiej same przychodzą do swojego szefa. Ja miałem dwa przypadki, kiedy ja dostrzegłem, że niektóre osoby po prostu miały takie naturalne aspiracje liderskie, naturalne umiejętności i same jeszcze nie do końca wiedziały o tym, że mają taki potencjał, ale dzięki wspólnej pracy, dzięki temu że ja jako szef wiedziałem że ta osoba ma taki potencjał, ma takie w pewnym momencie ambicje. Razem pracowaliśmy nad tym, żeby je wykształcić, żeby je rozwijać. I teraz te dwie osoby o których mówię są świetnymi liderami u nas w firmie.

[00:05:54.410] – Paweł
Potwierdzam. To jest też ważna wskazówka na przyszłość, ponieważ jak już liderem zostaniesz, to również swoich ludzi musisz regularnie pytać, którą ścieżkę oni chcą wybrać. Czy oni chcą pójść w tą stronę liderską, czy to jest w ogóle w zakresie ich zainteresowań, czy w ogóle widzisz tam dla nich przestrzeń. Bo na przykład, jest dużo osób które nie wiedzą w ogóle co mają ze sobą zrobić – czy chce czy nie chce, bo nie wie z czym to się wiąże. I też rolą dobrego lidera, który chce awansować swój zespół i pociągnąć ten zespół do przodu i też wykształcić w nich różne umiejętności, to jest to żeby wiedzieć i szukać też tych możliwości. Czyli jeżeli ktoś wykazuje się tymi zdolnościami o których dzisiaj będziemy mówić, czy w jest zainteresowany tym żeby tam poszedł.

Też może być tak, że w twojej organizacji nie będzie w ogóle miejsca na to żebyś ty został liderem. Mówi się czasem tak, że żeby zostać liderem musisz swojego obecnego lidera, sprawić żeby wyleciał z pracy lub by się go pozbyć. To też nie jest do końca tak. I w tym odcinku też chcemy porozmawiać chwilę o tym, gdzie jeszcze możesz szukać. Bo to, że pracujesz w danej organizacji i gdzie nie ma miejsca na nowy zespół, na nowego lidera to nie znaczy że jesteś pozbawiony możliwości zostania liderem. Możesz to również robić szukając jakichś alternatyw. Możesz równolegle np. tworzyć swój jakiś własny biznes lub dołączyć do biznesu franczyzowego. Kiedyś dawno temu z żoną otworzyliśmy sobie salonik prasowy Kolportera. To było świetne doświadczenie.

[00:07:25.460] – Krzysztof
Ciekawe nie wiedziałem tego.

[00:07:27.030] – Paweł
W ogóle świetne doświadczenie właśnie żeby się nauczyć delegowania zadań, nauczyć się zarządzania, planowania i współpracy z klientami. To jest też ważne żeby przemyśleć czy jeżeli np. nie ma miejsca w twojej organizacji na to żebyś ty został liderem i prowadził swój zespół, czy nie warto zainwestować trochę czasu i energii, może środków, żeby nauczyć się tego w innych obszarach. Jest to też bardzo wartościowa wiedza, ponieważ ja ze swojego doświadczenia widzę, że takie doświadczenie łączenia biznesu i świata IT, to jest coś co daje najwięcej ponieważ wiele osób po prostu tego nie rozumie. Nienawidzimy sprzedaży i nienawidzimy marketingu a klientów to w ogóle mogłoby nie być.

[00:08:10.140] – Krzysztof
Zaskoczyłeś mnie z tym salonikiem prasowym, ale przypomniałem sobie że ja też swoje pierwsze doświadczenia liderskie miałem kiedy szesnaście lat temu (chyba nawet więcej) pracowałem w kawiarni. I to nie jako kierownik tylko na kasie sprzedawałem kawę, słodycze, różne inne rzeczy i wtedy zdarzało mi się dostrzegać takie możliwości liderskie, czyli wyjścia, dania z siebie trochę więcej i zarządzania w jakiś sposób zorganizowania pracy lepiej.

Wydaje mi się że taką dobrą konkluzją do tego co mówisz jest to, że każda pozycja daje możliwość wyjścia trochę ponad taki opis stanowiska i wykazania się lidersko, niezależnie czy to jest stanowisko jakieś deweloperskie, czy to stanowisko gdzie zarządzasz projektami, czy stanowisko gdzie masz salonik prasowy albo sprzedajesz kawę.

[00:09:06.290] – Paweł
No dokładnie. Więc zastanówmy się teraz, czego tak naprawdę osobom, które chcą zostać liderem – czego brakuje. Jak myślisz w pierwszej kolejności.

[00:09:16.050] – Krzysztof
Tak, z mojej obserwacji, (no bo to widać jakie są takie zwłaszcza w naszej branży IT, ale nie tylko oczywiście), Jakie są takie kluczowe rzeczy, których tych kandydatom brakuje, nad którymi warto żeby pracowali. To jest przede wszystkim zdolności interpersonalne czyli coś takiego z czego nie jesteśmy zbyt znani, to trzeba przyznać i być szczerym w tym i to zarówno chodzi o komunikację ale przede wszystkim o to, żeby się interesować co się dzieje u innych ludzi, co robią co tam u nich słychać, jak się czują. Czyli takie wykraczanie trochę poza tę komunikację ściśle związaną z zadaniem, które realizujesz czy ściśle związaną z projektem, ściśle służbową a takie trochę więcej – zobaczenie w tej drugiej osobie człowieka i zainteresowanie się nim.

To jest bardzo dobre do nawiązywania kontaktów – i kontaktów nie tylko tak patrząc cynicznie takich, które można by wykorzystać biznesowo ale po prostu kontaktów które wszystkim ułatwiają pracę które powodują że się przyjemniej pracuje. I tacy potem tacy liderzy którzy są w stanie nawiązać kontakt i wiedzą co się dzieje, wiedzą co u ciebie słychać prywatnie, jak twoje dzieci mają na imię. To są liderzy którym po prostu o wiele lepiej się pracuje i za którymi ludzie chętniej podążają.

[00:10:39.810] – Paweł
Do tej komunikacji efektywnej, bo to jest super super rzecz: tam jest jeszcze takie jedno drugie dno powiedzmy. Zwłaszcza dla ludzi w IT. Ponieważ efektywna komunikacja też wiąże się często z prezentowaniem.

[00:10:53.610] – Krzysztof
Duże zaskoczenie dla wielu nowych liderów że musisz wyjść przed tłum ludzi (no teraz to jest częściej online) i musi ktoś zaprezentować, musi się dobrze przygotować i to nie może być jakaś nudna prezentacja którą mruczysz pod nosem, tylko musi być to naprawdę dobrze zrobione. To jest duże zaskoczenie. Co można z tym zrobić?

[00:11:13.570] – Paweł
Wyobraźcie sobie ile razy sami siedzicie na takich nudnych prezentacjach, jak jesteś u takich smutnych ludzi którzy po prostu faflunili pod nosem. Co oni mają tutaj zrobili w tym projekcie w tym kwartale w tym Excelu i po piętnastu minutach już wszyscy umarli i nikt tego nie widzi nikt tego nie ogląda a oni gadają jeszcze przez dwie godziny.

[00:11:38.220] – Krzysztof
Conajmniej kilka w miesiącu się zdarza takich prezentacji.

[00:11:40.470] – Paweł
No właśnie, więc to jest bardzo ważne żeby w ramach tej komunikacji skupić się właśnie na innych ludziach ale skupić się właśnie na przekazie do grupy, do ludzi np. świetną szkołą jest ToastMasters International, czyli organizacja która od ponad stu lat szkoli w wystąpieniach publicznych i to jest też coś co dla każdego lidera moim zdaniem jest świetnym miejscem żeby zainwestować swój czas i energię ponieważ do takiego spotkania ToastMasters można przyjść i to jest komunikacja. To jest coś co trzeba ćwiczyć, nie da się o tym przeczytać, nie da się pooglądać kilku filmików na YouTubie czy zrobić kilku szkoleń czy kursów online. To trzeba po prostu ćwiczyć, mówić. Więc ToastMaster to jest coś, co tę możliwość daje więc warto się rozejrzeć w swojej okolicy, czy jest jakiś klub ToastMasters w okolicy który ma doświadczonych ludzi (ponieważ to też jest istotne żeby ci ludzie byli doświadczeni i było się od kogo uczyć) i czy możesz tam do nich dołączyć. Sprawdzić, spróbować swoich sił i uczyć się rozwijać.

[00:12:45.240] – Krzysztof
Dodam jeszcze do komunikacji na takim poziomie technicznym. Czyli jeżeli na bieżąco informujesz np. swojego szefa czy swoich kolegów co się dzieje w twoim projekcie, jakie są problemy, jakie są istotne kwestie to wtedy też to buduje zaufanie twojego zespołu i innych osób w twojej firmie. No i przede wszystkim zaufanie twojego szefa. Awanse na stanowiska liderskie często – właściwie prawie zawsze – wymagają, tego żeby twój szef, organizacja czyli szef twojego szefa z którym rozmawia, mieli po prostu do ciebie zaufanie. A to się buduje poprzez taką komunikację, że właśnie ludzie dookoła ciebie, zwłaszcza ci od których zależy twoja kariera, wiedzą co się u ciebie dzieje i są spokojni że komunikujesz, że jeżeli np. stanie się coś złego, to ty nie tylko zadbasz o to, żeby ten problem był rozwiązany (będziemy o tym za chwilę mówić) ale przede wszystkim będziesz komunikować na bieżąco, zwłaszcza jeżeli sprawy będą szły nie w tym kierunku co trzeba.

[00:13:46.290] – Paweł
To co jest też istotne to warto, zacząć, zmienić cykl szkoleń. Bo tak jak do tej pory czytałeś pewnie większość materiałów związanych z technologiami, z rozwiązaniami stricte technicznymi. Teraz czas zacząć się rozglądać za książkami i szkoleniami pod kątem przywództwa, pod kątem liderstwa, pod kątem właśnie zarządzania zespołem. Czyli muszę rozszerzyć bardzo mocno tę perspektywę i też bardzo dobrze jest wiedzieć, aby właśnie rozmawiać ze swoimi szefami, swoimi przełożonymi i z organizacją. Skąd w ogóle biorą się pieniądze, jak w ogóle ten biznes działa. Czym jest break even. Czym jest ROI, jak to się liczy. Kiedy w ogóle zaczniesz zarabiać na to żeby pokryć wszystkie koszty które firma położyła na ciebie, zainwestowała zainwestowała w ciebie. Jak to wygląda. Mam tu kilka świetnych książek właśnie jak kształtować liderów czy Simona Sineka, o którym też wspominaliśmy wcześniej, jego druga książka. W bonusie do tego odcinka dostaniecie od nas listę materiałów którą warto śledzić i warto przeczytać, kilka książek, podcastów, blogów, które przede wszystkim my używamy do tego żeby poszerzać naszą wiedzę i śledzić to co tu się dzieje. Także zainwestujcie też w szkolenia już nie tylko stricte techniczne ale też biznesowe. Jeszcze tutaj wyskoczy gdzieś prezentacja którą popełniłem jakiś czas temu na 4developers „skąd się bierze twoja wypłata” która wam dobitnie pokaże ile tak naprawdę ta praca kosztuje, kiedy ona się zaczyna zwracać, kiedy zaczyna się opłacać i ile marnujecie na takich dennych, nudnych spotkaniach gdzie po prostu ludzie usypiają a wy ich męczycie.

[00:15:24.750] – Krzysztof
I to jest ważna rzecz bo czasami mam takie poczucie opadania rąk jak widzę, że ktoś zupełnie nie rozumie swojej pracy w kontekście całej firmy, czy nie rozumie tego w ogóle na czym np. nasza firma zarabia. To jest coś co można wytłumaczyć, czy można powiedzmy zaakceptować, u jakiegoś pracownika, członka zespołu ale już ciężej to zaakceptować u lidera.

[00:15:54.570] – Paweł
Tak ponieważ jako liderzy przewodzicie organizacji i pchacie to wszystko do przodu, żeby to miało ręce i nogi. I teraz jeżeli jeszcze cofniemy się do tej kwestii technicznej na chwilę, no to tak naprawdę jeżeli decydujecie się przejść na tę ścieżkę liderską to jest ostatni moment, żeby dojść do tego że technicznie będziecie najlepsi, że będziecie technologię rozumieć, będziecie rozumieć architekturę rozwiązań aplikacji systemów itd. Ponieważ, to co już mówiliśmy w tych odcinkach, że później tego czasu nie ma. Tak jak mówiłem, może z 20-30% mojego czasu pracy jeżeli jestem w stanie poświęcić na kodowanie to jest dobrze. Krzysiek u ciebie to nawet było jeszcze gorzej.

[00:16:34.970] – Krzysztof
No tak, teraz już jest słabo, jeszcze się staram, ale już coraz mniej.

[00:16:39.240] – Paweł
Więc to jest ostatni moment na to żeby być najlepszym w tym temacie, żeby rozumieć i po prostu to sobie od czasu do czasu odświeżać lub zatrudnić po prostu ludzi którzy są lepsi od was w tym temacie i będą dalej to prowadzić.

[00:16:53.380] – Krzysztof
Przejdźmy do kolejnego punktu, który moim zdaniem jest ważny. Czyli przekraczanie oczekiwań. To jest coś czego się oczekuje od liderów. Od razu się dostrzega takie osoby, które nie przychodzą do pracy po prostu, żeby posiedzieć 8 godzin przy biurku i zrobić coś co ktoś im powie że mają zrobić. Te osoby, które mają potencjał lidera i które chcą być dostrzeżone to są osoby, które przekraczają oczekiwania, zawsze starają się dać 110-120% I to nie chodzi o to, żeby siedzieć przy tym biurku o dwie-trzy godziny więcej codziennie – to nie ma sensu. Raczej warte docenienia jest to, jeżeli siedzisz przy tym biurku te 8 godzin ale starasz się dostarczyć trochę więcej. Czyli starasz się dostrzec, co można zrobić lepiej co można zrobić inaczej, czy nie oczekujesz, że ktoś przyjdzie do ciebie i ci powie „słuchaj zrób to w ten i ten sposób”, tylko sam sobie znajdujesz sposoby jak zrobić swoją pracę lepiej czy w ogóle jak ją zrobić np. mój szef mi kilka razy powiedział, że on jest bardzo zadowolony z tego jak ja pracuję, bo on ode mnie mało słyszy problemów i w ogóle w moim dziale wszystko działa bardzo dobrze, sprawnie i on ma problemy z innymi działami, z moim nie ma żadnego. I to jest właśnie ważne, że nie czekasz na to, żeby ci szef powiedział co masz robić tylko sam robisz. Oczywiście w jakichś ramach, które ustalasz z szefem albo i zgodnie ze swoim rozsądkiem i najlepszym rozumieniem, tego jaki jest cel firmy, jaka jest korzyść firmy. Ale starasz się sam sobą sterować. To jest bardzo ważne.

[00:18:39.240] – Paweł
Myślę że tutaj warto wspomnieć też trochę od tego od kogo się od kogo się będziecie uczyć i też jakie wzorce macie w organizacji. Bo tutaj myślę, że warto warto przytoczyć słowa naszego ojca chrzestnego, naszego oddziału eMAG w Polsce. Miarą profesjonalizmu lidera jest przygotowanie i świadomość tego co się dzieje dookoła. Najgorsze co może się wydarzyć jeżeli zostaje zostajesz liderem i tylko przychodzisz na te 8 godzin to już właściwie jesteś spalony, jak Krzysiek powiedział, jest to, żeby po prostu wiedzieć i obserwować i interesować się tym co się dzieje dookoła, jak ten biznes działa, czy to działa i być przygotowanym. Czyli jeżeli coś się dzieje, no to ty musisz wiedzieć że coś się dzieje a nie, że przyjdzie twój szef czy co gorsza w ogóle szef twojego szefa i się zacznie pytać o co chodzi a ty rozłożysz ręce.

[00:19:33.090] – Krzysztof
To oni coś zrobili.

[00:19:34.350] – Paweł
A to jest w ogóle jeszcze gorsze, zwalanie na innych odpowiedzialności. Już tutaj mówiliśmy o tym dość dużo.

[00:19:39.780] – Krzysztof
Mówiliśmy o tym dużo, jeszcze będziemy bardzo dużo mówić wam bo to jest jedna z kluczowych rzeczy. To jest od razu dyskwalifikujące.

Kolejna rzecz która jest ważna w tych relacjach z szefem i to też to mówię ze swojego doświadczenia, że przeważnie te osoby które np. zastępowały mnie na stanowisku kiedy ja awansowałem albo osoby, które wchodziły właśnie w tę rolę lidera w przypadku innych zmian, to były osoby które były taką prawą ręką swojego szefa czyli, jak szef jechał na urlop to ta osoba go zastępowała, ta osoba zawsze wiedziała co się dzieje i szef czy ja na przykład w tej sytuacji z pełnym zaufaniem, mogliśmy oddać takiej osobie kierowanie. Więc to jest jedna z takich bardzo dobrych metod i bardzo skutecznych, żeby sobie wyrobić takie liderskie umiejętności.

[00:20:37.390] – Paweł
To jest też to co mówiłem odnośnie spotkań 1:1 z ludźmi, właśnie ludzi zawsze pytam w czym mogę ci pomóc, co jeszcze dla ciebie mogę zrobić. To też jest podstawowe pytanie w stronę szefa, stronę przełożonego. Bo to rozwiązywanie problemów, zanim w ogóle się pojawią to jest super wtedy się przychodzi tylko: „słuchaj wszystko gra, wszystko dobrze, my jesteśmy przygotowani na wszystko, wszystko już sprawdziliśmy”. Np. teraz my się szykujemy do największej kampanii w roku, o czym pewnie też nagramy osobne wideo, gdzie my już jesteśmy jako zespół przygotowani. Inni mają duży problem i to wszystko gdzieś tam się dzieje, pali ktoś musi chodzić za nimi punktować że trzeba coś zrobić.

[00:21:19.110] – Krzysztof
U nas samo wszystko działa.

[00:21:20.250] – Paweł
U nas działa. To co jeszcze jest tutaj warte do dodania, to też skupienie się i szukanie takich wzorców może jakichś takich porównań do branży IT w innych branżach. To jest taka bardzo fajna technika brania różnych rzeczy z różnych światów, czyli np. jeżeli czymś się interesujecie czy podglądacie sobie jakąś inną branżę bo was ciekawi. Cokolwiek by to nie było, to warto zobaczyć co działa tam i co można przyciągnąć do was. Np. ja bardzo dużo rzeczy które u mnie świetnie działają biorę z takich branż jak marketing, jak branża muzyczna, branża sprzedaży gdzie to nie są rzeczy które są naturalne a działają super. Więc warto zobaczyć pod kątem problemów rozwiązania twojego szefa bo one nie będą naturalne dla ciebie bo dopiero zaczynasz a przede wszystkim możesz nie mieć tego jeszcze tej całej perspektywy rozumienia zrozumienia biznesu itd więc warto się rozejrzeć też po innych branżach i zobaczyć że np. coś co ktoś już dawno rozwiązał u was kuleje i możesz w ten sposób odciążyć głowę swojego szefa i dzięki temu wejść na takie stanowisko takiego lidera nieformalnego. Że przede wszystkim twój szef będzie wiedział że może na ciebie liczyć i to jest chyba najważniejsze.

[00:22:37.710] – Krzysztof
Wiesz gdzie ja znajduję dużo analogii? Jako młody ojciec czytałem trochę książek związanych z wychowywaniem dzieci – i to oczywiście nie dotyczy tylko IT – ale generalnie zarządzanie ludźmi jest bardzo podobne do zarządzania dziećmi. Nie dlatego że ludzie są niedorośli tylko dlatego, że te wzorce pozytywne, dobre wzorce jak się komunikować jak rozmawiać, to są rzeczy które właściwie od samego początku są obecne w psychice człowieka, więc te mechanizmy które dotyczą rozmowy z dziećmi to są dokładnie te same mechanizmy które dotyczą rozmowy z dorosłymi ludźmi. Więc jeżeli ktoś z was jest młodym rodzicem i się interesuje tematem to jest bardzo bardzo dużo analogii.

[00:23:28.320] – Paweł
I to jest bardzo też bardzo dobra droga do tego, żeby pomyśleć co można z tym zrobić. Bo wiedza to jedno, to spostrzeżenie to jest jedno ale dalej to wypadałoby właśnie to zebrać i wykazać jakąś inicjatywę. Bo tak już mówiliśmy to siedzenie i przychodzenie, siedzenie odbębnienie swojego to nie jest dobra droga do tego żeby zostać dobrym i skutecznym liderem. To jest droga co najwyżej żeby sobie popracować, przeczekać ciężki cięższy okres ale na pewno nie jeżeli chcecie odnosić sukcesy w swojej firmie czy w swojej branży.

[00:24:02.550] – Krzysztof
Można to robić ale to nie popchnie cię do przodu po prostu.

[00:24:05.490] – Paweł
Zastanówmy się teraz w jaki sposób można wykazywać tę inicjatywę. Co byś polecił takim nowym świeżym przyszłym liderom.

[00:24:15.540] – Krzysztof
Przypomniał mi się cytat z Napoleona Hilla, który mówił że okazja często przychodzi i puka do drzwi ale w środku nikogo nie ma. I to jest właśnie ważne, żeby wykazywać tę inicjatywę, żeby łapać takie okazje gdzie możesz mieć jakąś rolę liderską w projekcie. To może być projekt techniczny który zupełnie nie ma nic związanego, przynajmniej według nazwy czy według jakiejś tam definicji z zarządzaniem, z leadershipem. Ale kiedy, na przykład, masz przewodnią rolę w jakiejś kwestii technicznej to się okazuje że tam pracujesz z ludźmi, pracujesz z innymi zespołami i możesz szlifować swoje umiejętności. Możesz się wykazać, możesz być dostrzeżony, możesz więcej tego wkładu w powodzenie twojego biznesu, twojej firmy, twojego zespołu włożyć, niż jakbyś siedział biernie i się nie angażował. Więc ważne jest, żeby żeby korzystać z takiej okazji, żeby się zgłaszać, żeby szukać takich możliwości.

[00:25:15.450] – Paweł
I przede wszystkim też jedną z takich najprostszych moim zdaniem rzeczy i możliwości to jest właśnie dzielenie się wiedzą. Ponieważ jak właśnie zaczniecie przerabiać te książki, szkolenia, różne inne inicjatywy czy nawet powiedzieć innym o tym co się dzieje w Nerd Management. To przygotowanie np. prezentacji, przygotowanie np. szkolenia z tematu który was interesuje, bo to jest to że np. jesteście świetni technicznie nie znaczy że będziecie również świetnymi nauczycielami. Jako lider ta umiejętność przekazywania tej wiedzy komunikacji i uczenia innych jest bezcenna moim zdaniem więc warto też pomyśleć nad poprowadzeniem jakiegoś na przykład warsztatu wewnętrznego z tematu, który was interesuje czy z technologii które was interesują, zrobienie jakiejś prezentacji my np. regularnie robimy coś co nazywamy wewnętrznie tech talkami, czyli właśnie takim około 45 minutowym wystąpieniem osoby, która chce na jakiś temat podzielić się swoim doświadczeniem w danym temacie. Czasem to jest techniczne, czasem to jest bardziej miękkie. Pamiętam np. wystąpienie kolegi który opowiadał jak łatwo się nauczyć rumuńskiego. Więc tematyka może być totalnie dowolna, ale właśnie sposób i ciągłe wystawianie się na takie właśnie inicjatywy, generowanie wręcz takich inicjatyw, że chcecie podzielić się tą wiedzą, zrobić jakąś prezentację czy jakieś warsztaty czy szkolenia, czy to wewnątrz firmy czy to na zewnątrz. Takich możliwości też jest cała masa, jest cała masa konferencji różnego typu gdzie z przyjemnością organizatorzy będą was witać jako spikerów. Oczywiście mówi się że wystąpienia publiczne to są takie, że się tego ludzie bardziej boją niż śmierci, ale to jest bzdura więc się tym nie przejmujcie. Bo jeżeli jest temat, który was interesuje pasjonuje, no to właśnie to jest najlepszy moim zdaniem sposób żeby wykazać tę inicjatywę i po prostu zrobić coś dla innych. I wtedy zobaczycie jeszcze jedną rzecz, która jest po prostu niesamowita dla osób które nie mają z tym styczności i nawet nie próbują uczyć innych. Ponieważ kiedy zaczynacie uczyć innych tak naprawdę dopiero wtedy zaczniecie sami rozumieć siebie i sami zaczniecie lepiej rozumieć te tematy. Ponieważ jeżeli tylko przyswajacie i stosujecie u siebie to jest jedna rzecz. Ale kiedy musicie to przekazać innym to trzeba to w głowie poukładać, to musi mieć początek rozwinięcie zakończenie musi to się kupy trzymać i musicie to przekazać w taki sposób żeby ktoś to zrozumiał. Więc zdecydowanie warto.

[00:27:44.950] – Krzysztof
Dodam jeszcze jedną rzecz która dla mnie jest bardzo ważna. To co oczywiście wszystko powiedziałeś też jest dla mnie ważne ale chciałbym to podkreślić. Czyli opieka nad młodszymi kolegami, młodszymi pod kątem stażu, nad juniorami to jest też rzecz która jest bardzo ważna. My tego wymagamy od seniorów i od liderów tym bardziej. Trzeba po prostu umieć pracować w sposób cierpliwy usystematyzowany, z osobami które mają trochę mniej wiedzy, niedawno np. weszły w branżę czy mają po prostu mniej doświadczenia. To jest też bardzo bardzo dobry sposób rozwoju takich umiejętności.

I dodam na sam koniec rzecz o której już wspomnieliśmy, ale podkreślam bo to jest bardzo ważne, w takim właśnie wykazywaniu inicjatywy, czyli branie odpowiedzialności, za siebie, za zespół, nie zwalanie odpowiedzialności na kogoś innego, tylko podejmowanie tej rękawicy. I to jest takie poczucie odpowiedzialności za to co ty robisz, za to co robi twój zespół.

[00:28:47.990] – Paweł
Tak i słowo klucz na koniec zamykając ten temat to myślę proaktywność – czyli to musi wyjść od was bo nie ma żadnego lidera takiego który by nie z przymusu został. Takiego który się nie wykazuje aktywnością. No bo pomyślmy jak jak poznać po ludziach czy już są gotowi na przyjęcie, osiągnięcie podjęcie tego wyzwania.

[00:29:11.470] – Krzysztof
Czasem zdarzają się liderzy którzy jakimś zbiegiem okoliczności zostają na siłę promowali i mam nadzieję, że tutaj nasze nagrania wspomogą ich w tym żeby zmienili swoje podejście do tego, czy żeby to przestało być dla nich nieprzyjemnym zmuszenie a stało się pasją.

[00:29:32.200] – Paweł
A nawet albo w drugą stronę żeby pokazało że to nie jest droga dla was.

[00:29:36.610] – Krzysztof
Będziemy mieli taki odcinek, też planujemy odcinek o “exit strategy”, czyli jak z twarzą wyjść z tej roli ale to w przyszłości, natomiast odpowiem na pytanie właśnie jak poznać po tym jak poznać czy ktoś już jest gotowy na tę rolę bo to jest bardzo dobre pytanie i odpowiedź najważniejsza jest taka że to po prostu widać. Ale szczegółowo o co chodzi. To są osoby, które rozumieją kontekst firmy właśnie nie tylko taki kontekst związany chociażby z tymi projektami technicznymi, tylko rozumieją w jakim kontekście się poruszamy. Nie chodzi o to żeby byli mistrzami biznesu, ale żeby rozumieli chociażby punkt widzenia wyższego szczebla, czy punkt widzenia biznesowy. Które myślą o firmie jako „my” a nie jako „oni”, pozbywają się z takiego myślenia „my” versus „oni”, tylko raczej starają się myśleć o tym jak wspólnie możemy coś osiągnąć. To są też osoby którymi zarządzanie dla szefa zajmuje coraz mniej czasu bo one robią te wszystkie rzeczy o których mówiliśmy. Biorą odpowiedzialność, dobrze się komunikują wykazują inicjatywę więc taki szef w sumie nie ma wiele do roboty. Oczywiście dobry szef pracuje z taką osobą, rozwija ją rozmawia, popycha ją do przodu ale to już jest taka praca na wyższym poziomie. To nie jest pilnowanie tego czy dobrze zrobiłeś swoje zadania, tylko to jest rozmowa z tobą jak możesz jeszcze lepiej pracować. I robiąc te wszystkie rzeczy i osiągając ten poziom nawet jeżeli nie będziecie mieli w tym momencie takiej roli lidera to będziecie bardzo dobrze przygotowani albo żeby być awansowanym w organizacji albo żeby szukać jakiejś roli na zewnątrz organizacji bo wtedy będziecie mieli bardzo dobrą taką historię inicjatyw, historię zadań które po prostu pokazują że jesteście urodzonymi liderami. I tego Wam życzymy.

[00:31:42.810] – Paweł
Więc w tym odcinku porozmawialiśmy sobie skąd się biorą liderzy, jak takim dobrym liderem zostać. Dostaliście całą masę informacji czego z naszej perspektywy z naszego doświadczenia początkującym liderom brakuje i przede wszystkim skąd to wziąć. Więc teraz piłeczka jest po waszej stronie. Jeżeli macie ochotę i odwagę przejąć tę pałeczkę liderską – śmiało. Róbcie i koniecznie dajcie nam znać co z tego wyszło. Kiedy zastosowaliście naszą wiedzę, nasze podpowiedzi, będzie to dla nas również bezcenna informacja.

[00:32:15.780] – Paweł
Także dzięki wielkie za dzisiaj. Zapisujcie się koniecznie do naszego newslettera. Tam będą wszystkie informacje. Planujemy również odpalić taki copiątkowy newsletter który będzie podsumowywał najważniejsze rzeczy z tygodnia których my żeśmy się nauczyli, których żeśmy doświadczyli. One będą tylko i wyłącznie dla tych z was którzy do newslettera się zapiszą. Również będziemy mega wdzięczni za subskrypcję i kiedy dacie znać swoim znajomym którzy również myślą o karierze lidera bądź są początkującym liderami, że coś takiego jak Nerd Management powstało, działa sobie w sieci można już nas posłuchać, pooglądać i nauczyć się czegoś nowego, poprawić swoją jakość pracy przez co też jakość życia swoją i też zespołu takiego lidera.

[00:34:51.240] – Paweł
Dzięki wielkie, w komentarzach pod tym wideo macie wszystkie linki do rzeczy o których mówiliśmy. Również czeka tam na Was cała bibliografia oraz materiały które dołączyliśmy.

[00:35:05.670] – Paweł
Widzimy się we wtorek za dwa tygodnie, 8:00 wjeżdżamy.