Kategorie
Nerd Management video

Code or No Code? Czy liderzy IT powinni zapomnieć o kodowaniu? – Nerd Management #117

Opowiemy Ci, co u nas słychać po wakacyjnej przerwie, a także o tym, czy lider powinien nadal kodować z zespołem? Czy też — wkraczając na nową ścieżkę — w ogóle powinien zapomnieć o kodzie? A może jest coś pomiędzy?

Po wakacyjnej przerwie wracamy z nowym odcinkiem. Wakacje spożytkowaliśmy na odpoczynek, ładowanie baterii, ale też optymalizowanie naszej pracy i gromadzenie pomysłów na najbliższy rok.

Zanim rozkręcimy się na dobre, opowiemy Ci, co u nas słychać, a także o tym, czy lider powinien nadal kodować z zespołem? Czy też — wkraczając na nową ścieżkę — w ogóle powinien zapomnieć o kodzie? A może jest coś pomiędzy?

Z tego odcinka dowiesz się:

  • Co robiliśmy, gdy nas nie było?
  • Jakie mamy plany na 4 sezon Nerd.Management?
  • Jak być na bieżąco z technologią?
  • Czy, jak i ile kodować, by nie rozwalać pracy swojego zespołu?

i wiele więcej 🙂

Agenda:

00:00 – Intro
00:55 – Wprowadzenie
02:38 – Rozpoczynamy 4 sezon Nerd.Management
02:58 – Dlaczego nowe odcinki są co dwa tygodnie?
04:47 – Jak automatyzować pracę?
06:38 – Kodować czy nie kodować? Oto jest pytanie?
09:29 – Pułapki automatyzacji
09:59 – Ile czasu, lider może realnie poświęcić na kodowanie?
10:39 – Code czy No/Low Code?
13:43 – Skąd brać inspiracje do zabawy z technologią?
14:26 – Skąd czerpać wiedzę o aktualnych trendach w technologii?
15:24 – Podsumowanie

Wersja do słuchania

.

Linki

Narzędzia do automatyzacji:

Książki

Źródła do przeglądu informacji technologicznych

Nasze inne odcinki polecane w tym materiale

Transkrypcja odcinka

[00:00:55.700] – Paweł

Cześć, witajcie w kolejnym odcinku Nerd Management. Z tej strony Paweł Rekowski…

[00:00:59.660] – Krzysztof

…i Krzysztof Rakowski.

[00:01:01.130] – Paweł

O jak dobrze być tu z powrotem. Jesteśmy po wakacjach, wypoczęliśmy. Mam nadzieję, że Wy też. Dajcie znać w komentarzach. Jak tam Wasze wakacje?

[00:01:10.430] – Krzysztof

No i zaczynamy czwarty sezon Nerd Management. To już czwarty rok jesteśmy z Wami, pomagamy Wam i dzielimy się z Wami naszą wiedzą. Fajnie, co?

[00:01:20.370] – Paweł

Kurcze, kiedy to minęło? Ja pamiętam jak żeśmy zaczynali to myśleliśmy, że co tam, jak zrobimy 5-6 odcinków będzie super. Zresztą zachęcamy, bo większość odcinków, które mamy, tak jak przeglądaliśmy naszą listę, zrobiliśmy w zeszłych sezonach, już możemy powiedzieć, 116 odcinków, to jest ponad 40 godzin kontentu, konkretu dla przyszłych i świeżo upieczonych liderów w branży IT. I nie tylko. Także warto tam zerknąć, bo właściwie duża, duża większość tam jest cały czas aktualna i będzie aktualna nawet jak już nas tutaj nie będzie. Te tematy są po prostu bezterminowe.

[00:01:55.310] – Krzysztof

I też dziękujemy za wszelkie informacje, które nam dostarczacie, informację zwrotną. Dostajemy czasem takie sygnały, że niektórzy menedżerowie używają tych naszych odcinków albo transkrypcji jako materiałów szkoleniowych dla swoich menedżerów. Więc jest nam szalenie miło z tego powodu i cieszymy się, że w niektórych firmach korzystacie z Nerd Management jako źródła wiedzy dla Waszych ludzi.

[00:02:19.430] – Paweł

Tak, a jeżeli jeszcze tego nie robicie, to zdecydowanie zachęcamy, bo tych źródeł jest dość mało. My sami szukamy, jak usprawnić pracę naszych liderów, naszych kolegów, koleżanek, z którymi pracujemy na co dzień, więc tym bardziej zachęcamy do tego, żeby tego używać, bo jest za darmo, a za darmo jak wiadomo dobra cena.

[00:02:36.620] – Krzysztof

Pierwszy odcinek czwartego sezonu, dzisiaj porozmawiamy trochę bardziej na luzie. Porozmawiamy o tym, jakie mamy plany. Porozmawiamy o tym, w jaki sposób sobie ułatwiamy naszą pracę. Trochę uchylimy rąbka tajemnicy na temat tego, czego możecie się spodziewać w tym roku. No to cóż, zaczynajmy.

[00:02:57.320] – Paweł

Zacznijmy przede wszystkim od tego, co się wydarzyło. Mniej więcej w połowie trzeciego sezonu, czyli tej zmiany, której doświadczyliście, gdzie zeszliśmy z tego trybu publikacji co tydzień do publikacji co dwa tygodnie. I to, co ważne w tym sezonie też będziemy publikować co dwa tygodnie. I powód jest bardzo, bardzo istotny, ponieważ doszliśmy do tego, że kiedy publikowaliśmy co tydzień, to goniliśmy swój ogon. Często mieliśmy zapas materiału tak, żeby go opublikować. Ale jak może domyślacie się, produkcja Nerd Management, gdzie cały czas robimy to we dwóch, jest dość wymagająca czasowo, więc po prostu nie mieliśmy czasu, żeby pomyśleć z tej perspektywy strategicznej, jak rzeczy usprawnić, zrobić lepiej, bo trzeba było cisnąć do tego, żeby wydać nowy odcinek.

[00:03:44.030] – Paweł

A tak samo jest z zarządzaniem, tak samo jest z leadershipem. Kiedy się biega po boisku z ludźmi i robi się taski w sprincie, nie ma czasu na tę pracę strategiczną, a ona tak naprawdę jest clue tej pracy lidera.

[00:03:57.110] – Krzysztof

Przez wakacje, jak i w tym roku, chcemy się bardziej skupić na tym, co zrobić, żeby dostarczać Wam dobrą, fajną, konkretną wartość. Ale nie tylko poprzez odcinki, które nagrywamy, tylko poszukać jakichś innych sposobów na to, żeby móc Was rozwijać, bo dostajemy bardzo dużo fajnych informacji zwrotnych od Was, że te odcinki to nie wszystko, że to Wam nie wystarcza. Chcielibyście w różne inne sposoby, żebyśmy Wam pomagali.

[00:04:23.660] – Krzysztof

Więc chcemy wygospodarować sobie trochę czasu na to, żeby móc strategicznie popracować, nad tym pomyśleć. No a to też powoduje, że musimy usprawniać naszą pracę. I to jest trochę to, o czym porozmawiamy w tym odcinku, czyli trochę nawiążemy do tego, w jaki sposób my sobie tutaj usprawniamy naszą pracę, ale też w jaki sposób wy jako menedżerowie możecie robić waszą pracę bardziej efektywną.

[00:04:47.060] – Paweł

Tak, bo pojawił nam się taki wątek, że nasz proces wytwórczy to jest lista, która ma obecnie 10 stron A4. I stwierdziliśmy, że tych kroków jest za dużo, że musimy pomyśleć nad tym, co możemy zautomatyzować. Rozmawialiśmy z kilkoma firmami pod kątem delegowania niektórych rzeczy. No niestety, okazało się, że to jeszcze nie jest ten czas i ten moment na to, żeby delegować to, w jaki sposób chcemy, żeby to wyglądało. To jest punkt docelowy, model na przyszłość. Więc poszliśmy w drugą stronę, czyli jak nie delegować, to automatyzować.

[00:05:25.940] – Paweł

I w dzisiejszym odcinku byśmy chcieli porozmawiać o tym, jak to jest w kontekście pracy lidera. No bo w momencie, kiedy zostajemy liderem, to już kończymy tę pracę specjalisty. Jeżeli byliście programistą, QA, no to przechodząc na ścieżkę liderską, no to inne rzeczy stają się ważne, inne rzeczy są waszymi obowiązkami. Już nie będzie tego czasu na kodowanie, rozkminianie architektury i tak dalej.

[00:05:50.000] – Paweł

I chcemy się zastanowić, na ile warto jednak zostać przy kodzie. Co można z tym kodem robić, żeby jednocześnie nie rozwalać pracy zespołowi. Jeżeli już Wam się zdarzyło, że wzięliście jakieś zadanie, bo stwierdziliście: ja zakoduję, pomogę Wam w tym tygodniu. Naklepię jakiś kod, który jest częścią pracy operacyjnej. I żeście tego nie dowieźli, zawaliliście temat, bo mieliście inne obowiązki. Jeżeli tego jeszcze nie doświadczyliście, to jest przed wami. I taka jest smutna prawda, że jeżeli lubicie kodować i chcecie kodować całe życie i to jest wasza pasja, nie powinniście wchodzić na tę ścieżkę menedżerską, bo tam tego za bardzo nie ma.

[00:06:32.640] – Paweł

I teraz jak można sobie ułatwić życie, jednak żeby to było. Krzychu, kodujesz coś czasem?

[00:06:37.710] – Krzysztof

No właśnie, na pewno się nie angażuję właśnie w taką codzienną pracę, codzienne kodowanie. To też wynika z tego… odeślemy was do odcinka, w którym mówiliśmy o manager vs makers schedule. Czyli często nie mamy tego czasu, żeby zastanowić się i wejść w ten flow, i żeby na klepać trochę tego kodu. Ciężko to znaleźć. I tutaj dygresja również ciężko znaleźć czas na taką pracę strategiczną. My jako menedżerowie, to wynika z charakteru naszej pracy, jesteśmy dla naszych ludzi, jesteśmy dla pożarów, które się dzieją, jesteśmy dla naszego szefa, jesteśmy dla organizacji. I mamy jednak tych slotów do pracy niewiele.

[00:07:14.100] – Krzysztof

No ale tak czy inaczej musimy czasem wygospodarować trochę więcej czasu na taką pracę strategiczną czy też pracę właśnie z kodem. Ja tak, koduję do tej pory, staram się robić, ale oczywiście to nie ma żadnego związku z tymi rzeczami, które są core’m naszego biznesu. Natomiast no, ułatwiam sobie pracę, są jakieś procesy, które sobie automatyzuję. Wiadomo, życie managera, to często są Excele, raporty. Staram się jak najwięcej takich raportów automatyzować, żeby nie musieć robić tego ręcznie, przeklikiwać z jednej tabelki w drugą, tylko żeby mieć możliwość zrobienia tego automatyczne.

[00:07:48.210] – Krzysztof

Mam chociażby raporty różne związane z on callem, z nadgodzinami, tam są skrypciki w pythonie, które te dane z jednego API do drugiego przerzucają, wyrzucają gdzieś tam, do jakiegoś maila, który idzie do HRów. Więc tak, warto, warto sobie ułatwiać pracę.

[00:08:03.840] – Paweł

Dokładnie tak. Ja robię dokładnie to samo dla Nerd Management też napisałem sobie trochę skryptów, które automatyzują cały proces. Wysyłają na spreakera, na platformy podcastowe, na youtuba, robią opisy zmieniają, przygotowują wszystkie rzeczy, aktualizują na bieżąco na wszystkich platformach. I to jest myślę, takie clue nad którymi warto, żebyście pomyśleli i też podyskutujmy w komentarzach, napiszcie jak Wy to widzicie, bo to jest dla nas bardzo ważna informacja.

[00:08:30.990] – Paweł

Bo według nas warto, żeby jako liderzy, żeby zostać przy tej technologii, żeby nie zostawić tego odłogiem, żeby od czasu do czasu się pobawić z tym kodem, zobaczyć z czym ludzie się mierzą, może spróbować pobawić się jakimiś nowymi rzeczami, ale przede wszystkim, żeby zautomatyzować jakieś rzeczy, zautomatyzować raporty, zautomatyzować, tak jak mówiłeś, właśnie jakieś Excele, budżety czy np. wyliczanie kosztów czy czasu czy czegokolwiek. Cokolwiek robicie na swoich stanowiskach, w swoich organizacjach. To są rzeczy, które zabierają Wam czas. Teraz jeżeli nie macie komu tego delegować, to zdecydowanie warto poświęcić ten czas na to, żeby zautomatyzować jakieś czynności, żeby po prostu tę pracę usprawnić.

[00:09:13.650] – Paweł

Bo kto lubi być mał,ą i po prostu robić w kółko to samo, powtarzać te same czynności, które zajmują czas? Lepiej zająć się rzeczami kreatywnymi, a rzeczy, które są niechciane, ale trzeba je zrobić, no bo raporty trzeba zrobić, ludzie chcieliby kasę dostać, prawda?

[00:09:29.520] – Krzysztof

Warto tutaj pamiętać, żeby też nie popaść w to, że szukamy sobie okazji do napisania kodu, no bo jednak lepiej, i na pierwszym miejscu powinno być zdelegowanie. Czyli, chociażby te raporty, o których mówię, mógłbym delegować na osobę z HR, ale to jest takie dosyć techniczne, tam trzeba z API jakieś wyciągać, wiem, że to nie za bardzo byłoby mądre, żebym to zrobił. Ale musimy pamiętać, że jednak pierwsza rzecz to lepiej delegować.

[00:09:58.470] – Paweł

Zdecydowanie. To jest zabawa, to jest przyjemność, ale to nie może wam zająć więcej niż 5-10% waszego czasu. I to jest taki dodatek, którego warto, warto trzymać. Nie odcinałbym się od tego w 100%. Nie zostawiał bym tego, żeby w ogóle już nie dotykać kodu, bo te rzeczy, które są w Waszej pracy i tak fajnie sobie ułatwiać i od czasu do czasu coś napisać, zwłaszcza jeżeli lubiliście to robić w przyszłości i zobaczyć, że zawsze to jest takie fajne, kiedy weźmiecie sobie nawet jakiś kawałek kodu, który Wam ułatwi życie i to Wam pokaże, że jeszcze potraficie, że jeszcze potraficie coś zrobić, zautomatyzować, przyspieszyć, rozwiązać za pomocą oprogramowania.

[00:10:39.810] – Paweł

I jak tu pojawia się taki temat dość sporny. No bo jest kwestia teraz coraz bardziej popularne stają się te platformy no-codowe, czyli w ogóle nie piszemy kodu, ale np. robimy jakieś automatyzacje. I używasz tego, jak Ty w ogóle to widzisz? Piszemy kod czy robimy automatyzację w no code. Jak uważasz?

[00:10:56.910] – Krzysztof

Ja bym powiedział, że to nie ma znaczenia. Bo bardziej chodzi o to, żeby być na bieżąco, więc powinniśmy zarówno pisać kod taki hardkorowy, jakieś tam skrypty itd, jak i próbować tych rozwiązań no codowych. No właśnie po to, żeby być na bieżąco, żeby wiedzieć co się dzieje. Załóżmy, że chcielibyśmy się piąć w tej naszej ścieżce kariery i ten technical leadership, rozwijanie produktu to jest w pewnym momencie to, że my jesteśmy doradcami, doradzamy, nie wiem zarządowi czy jakimś innemu gremium w tym, jakie rozwiązania wybrać. No więc powinniśmy być na bieżąco, orientować się i próbować tego.

[00:11:34.980] – Krzysztof

Czyli nie mogę powiedzieć, że no code czy full code. Raczej powinniśmy próbować różnych rzeczy. Podam przykład z ChatGPT i z wszelkimi rozwiązaniami AIowymi. To było coś, co próbowaliśmy właściwie before it was cool, zanim to było popularne, zanim wszyscy o tym wiedzieli i dzięki temu potem, jak się pojawiały jakieś dyskusje na ten temat, to mogliśmy powiedzieć, do czego to się sprawdza, do czego nie sprawdza się, jakie są plusy, jak i minusy.

[00:12:02.760] – Krzysztof

I wtedy nie byliśmy zaskoczeni, że jest jakaś platforma, nawet piszą o niej w mediach, a my w ogóle dopiero się za to zabieramy i zaczynamy to rozkminiać. Też nie chodzi o to, żeby być biegłym, wdrażać coś w firmie od razu tylko, żeby wiedzieć o co chodzi. Co się dzieje.

[00:12:19.050] – Paweł

Po to macie też swoich architektów, senior developerów, żeby już wchodzili w szczegóły. Ale w ogóle dobrze, żebyście się orientowali. No i traktowali to po prostu jako narzędzia. To jest narzędzie, więc jeżeli potraficie sobie napisać kawałek kodu, to sobie napiszcie kawałek kodu, który wam usprawni pracę. To jest jak najbardziej OK. Byle żeby go nie było za dużo, byle żebyście nie zawalili Waszych obowiązków, byle żebyście nie zaniedbywali Waszych ludzi, bo Wy teraz musicie sobie naklepać jakieś skrypty. To jest coś co warto zrobić przy okazji. Jeżeli nie czujecie się z językami programowania swobodnie, albo już zapomnieliście jak się pisze kod, to te platformy no codowe też są fajne do tego, żeby zautomatyzować sobie pracę. Jeżeli np. macie pakiety Microsoftu, tam jest Power Automate. Tych rozwiązań jest cała masa. Kilka podlinkujemy na stronie tego odcinka. Więc jeżeli nie macie też pomysłu, zajrzyjcie sobie tam, bo często też może się okazać, że gdybyście chcieli napisać jakiś kod, który Wam zrobi coś, ale szybciej tak naprawdę będzie użyć jakiejś takiej platformy, gdzie wyklikacie sobie w 5 minut jakiś workflow i Wam to załatwi temat.

[00:13:25.950] – Paweł

Chodzi o to, żeby myśleć jak sobie tę pracę usprawniać i nie zostawiać tej technologii tak całkiem z boku, no bo to jednak warto wiedzieć co ci nasi ludzie robią.

[00:13:35.160] – Krzysztof

Powiedziałeś, że jeżeli nie pamiętamy kodu i nie jesteśmy na bieżąco z tym. Mimo wszystko jednak dobrze trochę te stopy moczyć w tej technologii. Bo są do tego zasoby. Ja pamiętam, to już było dawno temu, ale to była dla mnie fajna zabawa, są takie dwie książki „Seven Programming Languages in Seven Weeks” i „Seven Databases in Seven Weeks”. I to jest tak, że to są takie zabawy, łamigłówki. Dla mnie przynajmniej były. Języki programowania o różnych paradygmatach, z różnych bajek zupełnie. I chodzi o to, żeby sobie popróbować. Taka zabawa po prostu.

[00:14:06.240] – Krzysztof

Są kanały na YouTubie, gdzie ktoś przestawia w trzy minuty jakiś nowy język programowania albo jakiś ezoteryczny język programowania, albo jakąś bazę danych, która jest nietypowa. No i to rozrusza te nasze szare komórki. Może nawet sobie to zainstalujemy na komputerze, pobawimy się tym trochę, żeby wiedzieć co się dzieje.

[00:14:26.340] – Krzysztof

Tu też przechodzimy do tematu wiedzenia co się dzieje. Trzeba pamiętać o tym, żeby się nie zamykać na to, że pracujemy w jakiejś technologii, no i po prostu pracujemy. OK, fajnie, jesteśmy w tym głęboko. Są też te miękkie skille, które – jeżeli jesteś naszym słuchaczem, słuchaczką, no to szlifujesz i pracujesz nad tym. I chwała Ci za to. Ale też warto wiedzieć, co się dzieje w technologii, co się dzieje w świecie security, jakie są najnowsze zagrożenia, co się dzieje z AI, co tam Elon Musk odwalił najnowszego. Więc dobrze wiedzieć co się dzieje. I tutaj wrzucimy Wam linki na stronie odcinka, różne newsletter czy kanały na YouTubie, strony i inne źródła informacji, które polecamy do takiego ogólnego orientowania się w świecie.

[00:15:11.850] – Krzysztof

Też wiadomo, że trzeba to sobie filtrować, kalibrować to co nas interesuje, żeby nie było potem, że Inbox jest zawalony i w ogóle tego nie czytamy. Tak jak wspomniałem, dobrze wiedzieć po prostu, co się dzieje na świecie.

[00:15:24.510] – Paweł

Dbajcie o to, żeby być na bieżąco, bawić się tą technologią cały czas i skupić się na tym, jak możecie za jej pomocą pomóc swojemu zespołowi usprawnić Waszą pracę. Tak samo jak my usprawniamy proces budowy właśnie Nerd Management, co też jest fajne, bo przynosi to fun, kiedy jednak zamiast wyklikiwać wszystkie platformy, które dostarczają Wam tę treść w formie czy podcastu, czy wideo, czy naszą stronę, można zrobić jedno kliknięcie i to się po prostu automagicznie zadzieje. Bo dzięki temu też mamy więcej czasu, żeby dostarczyć, raz bardziej wartościowe treści dla Was, dwa rzeczy, na których Wam przede wszystkim zależy.

[00:16:01.580] – Paweł

Także czekamy też na informacje od Was, w czym możemy Wam pomóc. Czwarty sezon zaczynamy. Mamy całą listę już przygotowanych odcinków. Praktycznie na ten sezon będzie grubo i soczyście.

[00:16:12.620] – Krzysztof

Wracamy z nową energią, z nowymi pomysłami. Jeżeli jeszcze nie jesteś na naszym newsletterze, to zapraszamy do zapisu na stronie https://nerd.managment/newsletter. Napisz też nam w jaki sposób inny niż te odcinki moglibyśmy wesprzeć Ciebie, Twoją firmę, Twoich kolegów, Twoje koleżanki. Jesteśmy bardzo zainteresowani tym, żeby rozmawiać z poszczególnymi osobami, z konkretnymi na temat tego, w jaki sposób możemy im pomóc. Trochę już z was się do nas odzywa i rozmawiamy z Wami indywidualnie na temat tego właśnie, w jaki sposób możemy Wam pomagać czy Waszym firmom. Mamy sporo pomysłów, chcemy je teraz zwalidować, chcemy Wam dostarczyć jak największą wartość, bo daje nam to super satysfakcję.

[00:16:55.830] – Paweł

Także przed nami cały czwarty sezon. Widzimy się co dwa tygodnie. Tym razem po to, żebyśmy mogli dostarczyć jeszcze lepszą jakość. Dajcie suba i dajcie lajka, to nam pomaga docierać do większej liczby ludzi, bo te paskudne algorytmy są jakie są. Więc jeżeli możecie to kliknąć to super! Czekamy na Wasze komentarze i widzimy się za dwa tygodnie. Trzymajcie się.

Transcript in English

[00:00:55.700] – Paweł

Hi, welcome to the new episode of Nerd Management. This is Pawel Rekowski…

[00:00:59.660] – Krzysztof

…and Krzysztof Rakowski.

[00:01:01.130] – Paweł

Oh how good it is to be back here. We were off on holiday, rested up. I hope you did too. Let us know in the comments. How was your holiday?

[00:01:10.430] – Krzysztof

Well, here we go with the fourth season of Nerd Management. This is our fourth year being with you, helping you and sharing our knowledge with you. Cool, huh?

[00:01:20.370] – Paweł

Phew, when did it go by? I remember when we started we thought, what the hell, if we do 5-6 episodes it will be great. Anyway, we’re encouraging to view our content, because most of the episodes we have, as we looked through our list, we’ve done in past seasons, we can already say, 116 episodes, that’s over 40 hours of content, concrete for future and newly minted leaders in the IT industry. And not only. It’s also worth having a look there, because in fact a large, large majority of it is still relevant and will be relevant even after we are no longer here. These topics are simply timeless.

[00:01:55.310] – Krzysztof

And also thank you for all the information you provide us with, the feedback. We get these signals sometimes that some managers use these episodes or transcripts of ours as training materials for their direct reports. So we’re wildly pleased about that and we’re glad that in some companies you’re using Nerd Management as a resource for your people.

[00:02:19.430] – Paweł

Yes, and if you’re not already doing it, we definitely encourage you to do so, because these sources are quite scarce. We ourselves are looking at how to improve the work of our leaders, our colleagues, the colleagues that we work with on a daily basis, so we encourage you all the more to use this because it’s free, and free as you know is a good price.

[00:02:36.620] – Krzysztof

The first episode of season four, today we’re going to talk a little bit more loosely. We’ll talk about what our plans are. We’ll talk about how we’re facilitating our work. We’re going to let out a little bit of a secret about what you can expect this year. So, well, let’s get started.

[00:02:57.320] – Paweł

Let’s start first of all with what happened. About halfway through the third season, which is the change you experienced, where we went from this mode of publishing every week to publishing every fortnight. And what’s important this season we’re also going to publish every fortnight. And the reason is very, very important, because we got to the point where when we were publishing every week, we were chasing our tail. We often had a stockpile of material so that we could publish it. But as you may have guessed, the production of Nerd Management, where we’re doing it in two all the time, is quite time demanding, so we just didn’t have the time to think from that strategic perspective of how to streamline things, make things better, because we had to push to get a new episode out.

[00:03:44.030] – Paweł

And it’s the same with management, it’s the same with leadership. When you’re running around on the pitch with people and doing sprint tasks, there’s no time for that strategic work, and it’s really the clue of that leadership work.

[00:03:57.110] – Krzysztof

Over the holidays, as well as this year, we want to focus more on what to do to deliver good, cool, tangible value to you. But not just through the episodes that we record, but to look for some other ways that we can help you, because we get a lot of cool feedback from you that these episodes are not enough, that this is not enough for you. You would like us to help you in various other ways.

[00:04:23.660] – Krzysztof

So we want to carve out some time to be able to work strategically, to think about it. Well, and that also causes us to streamline our work. And that’s a bit of what we’re going to talk about in this episode, which is a bit of a link to how we streamline our work here, but also how you as managers can make your work more efficient.

[00:04:47.060] – Paweł

Yes, because it came up to us that our manufacturing process is a list that’s currently ten pages long. And we found that those steps were too many, that we needed to think about what we could automate. We talked to a few companies in terms of delegating some things. Well, unfortunately, it turned out that it’s not yet this time and this moment to delegate the way we want it to look. That’s the end point, the model for the future. So we went the other way, which is, if we don’t delegate, we automate.

[00:05:25.940] – Paweł

And in today’s episode we would like to talk about what it is like in the context of a leader’s job. Well, because the moment you become a leader, you’ve already finished this job of a specialist. If you were a programmer, QA, well, when you go on the leadership path, well, other things become important, other things are your responsibility. There will no longer be that time for coding, figuring out architecture and so on.

[00:05:50.000] – Paweł

And we want to consider to what extent it is worth staying with the code after all. What can you do with the code, so that you don’t ruin the team’s work at the same time. If it has already happened to you that you have taken on a task because you said: I will code, I will help you this week. I will code some code that is part of the operational work. And you didn’t deliver it, you blew it because you had other responsibilities. If you haven’t experienced it yet, it is in front of you. And that’s the sad truth, that if you like coding and you want to code all your life and that’s your passion, you shouldn’t go down that management path, because there’s not much of that there.

[00:06:32.640] – Paweł

And now how can you make life easier for yourself, though? Krzysztof, do you code anything sometimes?

[00:06:37.710] – Krzysztof

Well, I certainly don’t engage in just this kind of daily work, daily coding. It also stems from that we’ll refer you to the episode where we talked about manager vs makers schedule. That is, we often don’t have that time to reflect and get into that flow, and to slap some of that code on. It’s hard to find that. And here I digress also it’s hard to find the time for that strategic work. We as managers, this comes from the nature of our work, we are for our people, we are for the fires that are happening, we are for our boss, we are for the organisation. And yet we have very few of these slots to work with.

[00:07:14.100] – Krzysztof

But anyway, sometimes we have to set aside a bit more time for this kind of strategic work or work with code. Yes, I am coding so far, I am trying to do it, but of course it has nothing to do with those things which are the core of our business. On the other hand, I make my work easier, there are some processes I automate. As you know, a manager’s life often involves Excel and reports. I try to automate as many of these reports as possible, so that I don’t have to do it manually, click from one table to another, but to be able to do it automatically.

[00:07:48.210] – Krzysztof

I’ve got, for example, various reports related to on call, to overtime, there are python scripts that flip this data from one API to another, dump it somewhere in there, to some email that goes to HR. So yes, it’s worth it, it’s worth making your job easier.

[00:08:03.840] – Paweł

That’s exactly right. I do exactly the same thing for Nerd Management too, I wrote myself some scripts that automate the whole process. They send to spreaker, to the podcast platforms, to youtube, they do description changes, they prepare all the stuff, they update on all the platforms. And that’s I think, that’s the kind of clue that’s worth for you guys to think about and also let’s discuss in the comments, write how you guys see it, because that’s very important information for us.

[00:08:30.990] – Paweł

Because in our opinion, it’s worth it as leaders, to stay with the technology, not to leave it fallow, to play with the code from time to time, to see what people are up against, maybe try to play with some new things, but most of all, to automate some things, to automate reports, to automate, as you said, just some Execs, budgets or, for example, calculating costs or time or whatever. Whatever you’re doing in your roles, in your organisations. These are things that take up your time. Now if you don’t have someone to delegate that to, then it’s definitely worth spending that time to automate some activities, to just streamline that work.

[00:09:13.650] – Paweł

Because who likes just doing the same thing over and over again, repeating the same activities that take up time? It’s better to get on with the creative things, and the things that are unwanted but need to be done, well because reports need to be done, people would like to get the cash, right?

[00:09:29.520] – Krzysztof

It is worth remembering here not to fall into the trap of looking for an opportunity to write code, because it is better, and delegation should come first. So, for example, the reports I am talking about, I could delegate them to a person from HR, but it is quite technical, you have to pull some data from the API, I know that it would not be very wise for me to do it. But we have to remember that the first thing is better to delegate.

[00:09:58.470] – Paweł

Definitely. It’s fun, it’s a pleasure, but it can’t take you more than 5-10% of your time. And that’s the kind of extra that’s worthwhile, worth keeping. I wouldn’t cut myself off from it 100%. I wouldn’t leave it to not touch the code at all anymore, because those things that are in your work and so it’s nice to make it easier for yourself and write something from time to time, especially if you enjoyed doing it in the future and see that it’s always so cool when you take even a piece of code that makes your life easier and it shows you that you still can, that you still can do something, automate something, speed something up, solve something with software.

[00:10:39.810] – Paweł

And here comes such a contentious topic. Well, because there’s an issue now these no-code platforms are becoming more and more popular, meaning we don’t write code at all, but we do some automation, for example. And do you use that, how do you even see it? Do we write code or do automation in no code. What do you think?

[00:10:56.910] – Krzysztof

I would say it doesn’t matter. It’s more about keeping up to date, so we should be writing hardcore code, some scripts and so on, as well as trying these no-code solutions. It’s just to keep up to date, to know what’s going on. Let’s assume that we would like to advance in our career path and this technical leadership, product development, at some point we are advisors, we advise, I don’t know, the board or some other body on what solutions to choose. So we should keep up to date, orient ourselves and try that.

[00:11:34.980] – Krzysztof

That is, I cannot say no code or full code. Rather, we should try different things. I’ll give an example with ChatGPT and with new AI solutions. That was something that we tried actually before it was cool, before it was popular, before everybody knew about it, and that way later on, when there were some discussions about it, we could say what it works for, what it doesn’t work for, what are the pros as well as the cons.

[00:12:02.760] – Krzysztof

And then we weren’t surprised that there was a platform, they were even writing about it in the media, and we were just getting to grips with it and starting to figure it out. It’s also not about being proficient, implementing something in the company straight away just to know what’s going on.

[00:12:19.050] – Paweł

That’s why you also have your architects, senior developers, so that they are already going into the details. But in general, it’s good for you to be aware. And to treat it simply as a tool. It’s a tool, so if you can write yourself a piece of code, then write yourself a piece of code which will make your job easier. That is perfectly OK. But don’t make it too much, don’t make it so that you don’t fail in your duties, don’t make it so that you don’t neglect your people because now you have to write some scripts. This is something worth doing on occasion. If you are not comfortable with programming languages, or if you have forgotten how to write code, these no-code platforms are also great for automating your work. For example, if you have Microsoft packages, there is Power Automate. There are a whole bunch of these solutions. We’ll link a few on this episode’s page. So if you don’t have any ideas, have a look there, because it can often turn out that if you want to write some code that will do something, but it would be quicker to use a platform like this, where you can click on a workflow in 5 minutes and it will take care of it.

[00:13:25.950] – Paweł

It’s about thinking about how to improve our work and not leaving the technology completely on the sidelines, because it’s good to know what our people are doing.

[00:13:35.160] – Krzysztof

You said that if we don’t remember the code and are not up to date with it. Still, it’s good to get those feet wet a little bit with this technology. Because there are resources for that. I remember, it’s been a long time ago, but it was fun for me, there’s these two books 'Seven Programming Languages in Seven Weeks’ and 'Seven Databases in Seven Weeks’. And it’s like these are so much fun, puzzles. For me at least they were. Programming languages with different paradigms, from different fairy tales completely. And it’s all about trying things out. It’s just so much fun.

[00:14:06.240] – Krzysztof

There are channels on YouTubes, where someone is going over some new programming language in three minutes, or some esoteric programming language, or some database that is unusual. And that will get those grey cells of ours going. Maybe we’ll even install it on our computer, play around with it a bit, just to know what’s going on.

[00:14:26.340] – Krzysztof

Here we also come to the subject of knowing what is going on. It’s important to remember not to confine to the specific technology we’re working with. OK, cool, we’re deep in it. There’s also these soft skills that – if you’re our listener, listener, well you’re honing and working on that. And praise you for that. But it’s also good to know what’s going on in technology, what’s going on in the security world, what are the latest threats, what’s going on with AI, what’s Elon Musk’s latest thing he’s done there. So it’s good to know what’s going on. And here we’ll throw you links on the episode page, various newsletters or YouTube channels, websites and other sources of information that we recommend for that kind of general orientation.

[00:15:11.850] – Krzysztof

You also know that you have to filter it for yourself, calibrate what you are interested in, so that you don’t find later that the Inbox is swamped and you don’t read it at all. As I mentioned, it’s just good to know what’s going on in the world.

[00:15:24.510] – Paweł

Make sure you keep up to date, play with this technology all the time and focus on how you can use it to help your team improve your work. Like we’re streamlining the process of just building Nerd Management, which is also cool because it brings the fun when, however, instead of having to click through all the platforms that provide you with this content in the form of whether it’s a podcast or a video or our website, you can do one click and it will just happen automatically. Because it also gives us more time to deliver, once more valuable content to you, two things that you care about in the first place.

[00:16:01.580] – Paweł

We are also looking forward to hearing from you on what we can help you with. The fourth season is starting. We have a whole list of episodes already prepared. It’s practically going to be thick and juicy for this season.

[00:16:12.620] – Krzysztof

We are back with renewed energy, with new ideas. If you are not yet on our newsletter, please sign up at https://nerd.managment/newsletter. Also, write us in what ways other than these episodes we could support you, your company, your colleagues, your colleagues. We are very interested in talking to individuals, to specific people about how we can help them. We have already heard from some of you and we are talking to you individually about exactly how we can help you or your companies. We have quite a few ideas, we want to validate them now, we want to deliver as much value to you as possible, because it gives us super satisfaction.

[00:16:55.830] – Paweł

Also ahead of us is the entire fourth season. We see each other every fortnight. This time so we can deliver even better quality. Give a sub and give a like, it helps us reach more people, because those nasty algorithms are what they are. So if you can click this then great! We look forward to your comments and we’ll see you in a fortnight. Stay tuned.